Pages

Wednesday, August 18, 2010

MENU BERBUKA~

SALAM 8 RAMADHAN 1431h...
Kejap jer rassa.. dah 8 ramadhan kan.. ermmm.. dunia akhir zaman.. gi ni lah..
kesah puasa smlm agak letih.. agaknya makan kurang k0t.. takpun minum kurang.. yer la.. supliment apa2 pun tak ambik.. letih la..

Jom intai menu berbuka aku semalam.. hehehe.. simple n simply.. kah kah kah kah..


SAMBAL SARIN
BAHAN2:
SARDIN 1 TIN
BAWANG BESAR
BAANG PUTIH
HALIA
UBI KENTANG
CILI PADI
ASAM JAWA






CUCUR UDANG UBI KENTANG

BAHAN2:
TEPUNG GANDUM
UBI KENTANG DIPOTONG DADU
UDANG HIDUP DICINCANG
BAWANG BESAR
DAUN BAWANG/SUP
TELUR 1 BIJI
SERUK KUNYIT
GARAM

CARA2:
GAULKAN KESEMUA BAHAN TADI DAN GORENG SEPERTI BIASA.




1) Telur (4 biji)
2) Kentang saiz sederhana - dihiris nipis (1 biji)
3) Daun ketumbar - dicincang kasar (1 sudu besar)
4) Bawang besar - dicincang kasar (1/2 biji)
5) Cili hijau - dicincang halus (1 biji)
6) Minyak sapi (1 sudu besar)
7) Serbuk jintan putih (1/4 sudu kecil)
8) Serbuk lada putih (1/4 sudu kecil)
9) Garam (secukup rasa)

Campurkan telur bersama bawang, daun ketumbar, cili hijau, garam, jintan putih dan serbuk lada putih.
Kacau rata hingga telur kembang. Ketepikan seketika.
Cairkan minyak sapi dan goreng hirisan kentang hingga empuk. Ketepikan dan sejat minyaknya.
Cairkan lagi sedikit minyak sapi dan curahkan adunan telur.
Masak dengan api kecil supaya bahagian bawah telur tidak hangus.
Apabila telur separuh masak, atur hirisan kentang goreng di atasnya, penuh pada sebelah bahagian.
Lipatkan bahagian tanpa kentang ke bahagian yang sebelah lagi supaya telur menjadi separuh bulat.
Terbalikkan dan biar beberapa ketika supaya telur melekat di kedua-dua belah bahagian dan tidak mudah hancur apabila diangkat.






0 comments:

Post a Comment

said

My little angel...

Lilypie Maternity tickers

Total Pageviews

penyeri blog Mummy awin..


Powered By KakiBlog

sahabat handai

~HargaiLah Masa & WaKtu~

~PARA-PARA PENGUNJUNG~ TKS...

SALAM 8 RAMADHAN 1431h...
Kejap jer rassa.. dah 8 ramadhan kan.. ermmm.. dunia akhir zaman.. gi ni lah..
kesah puasa smlm agak letih.. agaknya makan kurang k0t.. takpun minum kurang.. yer la.. supliment apa2 pun tak ambik.. letih la..

Jom intai menu berbuka aku semalam.. hehehe.. simple n simply.. kah kah kah kah..


SAMBAL SARIN
BAHAN2:
SARDIN 1 TIN
BAWANG BESAR
BAANG PUTIH
HALIA
UBI KENTANG
CILI PADI
ASAM JAWA






CUCUR UDANG UBI KENTANG

BAHAN2:
TEPUNG GANDUM
UBI KENTANG DIPOTONG DADU
UDANG HIDUP DICINCANG
BAWANG BESAR
DAUN BAWANG/SUP
TELUR 1 BIJI
SERUK KUNYIT
GARAM

CARA2:
GAULKAN KESEMUA BAHAN TADI DAN GORENG SEPERTI BIASA.




1) Telur (4 biji)
2) Kentang saiz sederhana - dihiris nipis (1 biji)
3) Daun ketumbar - dicincang kasar (1 sudu besar)
4) Bawang besar - dicincang kasar (1/2 biji)
5) Cili hijau - dicincang halus (1 biji)
6) Minyak sapi (1 sudu besar)
7) Serbuk jintan putih (1/4 sudu kecil)
8) Serbuk lada putih (1/4 sudu kecil)
9) Garam (secukup rasa)

Campurkan telur bersama bawang, daun ketumbar, cili hijau, garam, jintan putih dan serbuk lada putih.
Kacau rata hingga telur kembang. Ketepikan seketika.
Cairkan minyak sapi dan goreng hirisan kentang hingga empuk. Ketepikan dan sejat minyaknya.
Cairkan lagi sedikit minyak sapi dan curahkan adunan telur.
Masak dengan api kecil supaya bahagian bawah telur tidak hangus.
Apabila telur separuh masak, atur hirisan kentang goreng di atasnya, penuh pada sebelah bahagian.
Lipatkan bahagian tanpa kentang ke bahagian yang sebelah lagi supaya telur menjadi separuh bulat.
Terbalikkan dan biar beberapa ketika supaya telur melekat di kedua-dua belah bahagian dan tidak mudah hancur apabila diangkat.






0 comments:

Post a Comment

said