Pages

Monday, November 24, 2008

Rahsia Disebalik senyuman............


Para saintis mendapati senyum dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.

Pengkaji dan pengamal barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan sahaja berupayamenceriakan hidup anda tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut 'tersenyum' dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.


Apabila darah yang 'sudah sejuk' ini sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan kesan 'gembira'. Selain itu, apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.


Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.

Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit. Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar dengupan jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.



Anda juga perlu sedar bahawa kanak-kanak lebih banyak ketawa dari orang dewasa. Kanak-kanak berumur antara empat hingga enam tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari di kalangan orang dewasa. Jesteru tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit serta mengalami masalah tekanan dan kemurungan.

Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis 'stress' iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.

Dalam kajian di atas, dua kumpulan orang dewasa telah digunakan sebagai eksperimen. Kumpulan pertama dipertontonkan cerita-cerita lucu manakala kumpulan kedua diletakkan disebuah bilik tanpa berbuat apa-apa. Sampel darah diambil 10 minit sebelum dan selepas kajian dibuat. Dari keputusan sampel darah tersebut, kumpulan pertama didapati peningkatan hormon semakin baik seperti hormon 'endorphins' dan hormon 'neurotransmitters' dan penurunan tahap hormon stress 'cortisol' dan 'adrenaline' .

Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-inteferon ( protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan penyakit).

Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.

Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, atritis dan ulser. Pusat Perubatan Universiti Maryland menjalankan kajian ke atas 300 responden dan mendapati 40 peratus orang yang mengidap penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat.

Senyuman dan ketawa antara senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen , sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ketawa 'mengurut' organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan keupayaan untuk belajar. Ia melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi; membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.

Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan. Ada juga yang percaya ketawa boleh membakar kalori seperti kita bersenam beberapa minit.

Selain memberi pelbagai kebaikan kepada tubuh, dalam ajaran Islam sendiri mengatakan senyum itu satu sedekah. Senyum mampu menjadi penawar pada penyakit rohani yang kronik. Senyum tidak perlu modal, hanya sekelumit rasa ikhlas yang bisa memaniskan senyuman itu. Senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. Mungkin juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah atau mampu juga untuk memulakan sesebuah ikatan.

Pujangga menyebut :" SENYUM ITU KELOPAK. KETAWA ITU BUNGA YANG SEMPURNA KEMBANGNYA".


100 LANGKAH MENUJU KESEMPURNAAN IMAN.....

Tanpa iman yang kukuh kita akan lemah, kita akan terpesong... terpesong jauh dlm erti DUNIAWI.. Kita di ajar untuk bersederhana bkn untuk berlebihan, namun kita lupa apa yg WAJIB dan apa yang SEKADAR BIASA... hari ini aku lupa tentang erti KESEMPURNAAN IMAN dlm diri.. dn hari ini aku kembali utk meniti erti2 sempurnanya IMAN...



01. Bersyukur apabila mendapat nikmat;

02. Bersabar apabila mendapat kesulitan;
03. Tawakal apabila membuat perancangan;
04. Ikhlas dalam segala amal perbuatan;
05. Jangan membiarkan hati tenggelam dalam kesedihan;
06. Jangan menyesal atas sesuatu kegagalan;
07. Jangan putus asa dalam menghadapi kesulitan;
08. Jangan cemburu dengan kekayaan orang;
09. Jangan hasad dan iri hati di atas kejayaan orang;
10. Jangan sombong kalau memperolehi kejayaan;
11. Jangan tamak kepada harta;
12. Jangan terlalu ambitious akan sesuatu kedudukan;
13. Jangan hancur kerana kezaliman;
14. Jangan goyah kerana fitnah;
15. Jangan berkeinginan terlalu tinggi yang melebihi kemampuan diri.
16. Jangan campuri harta dengan harta yang haram;
17. Jangan sakiti ayah dan ibu;
18. Jangan usir orang yang meminta-minta;
19. Jangan sakiti anak yatim;
20. Jauhkan diri daripada dosa-dosa yang besar;
21. Jangan membiasakan diri melakukan dosa-dosa kecil;
22. Perbanyakkan berkunjung ke rumah Allah (masjid);
23. Lakukan solat dengan ikhlas dan khusyu';
24. Lakukan solat fardhu di awal waktu, berjamaah di masjid;
25. Biasakan solat malam;
26. Perbanyakkan zikir dan do'a kepada Allah;
27. Lakukan puasa wajib dan puasa sunat;
28. Sayangi dan santuni fakir miskin;
29. Jangan ada rasa takut kecuali hanya kepada Allah;
30. Jangan marah berlebih-lebihan;
31. Cintailah seseorang dengan tidak berlebih-lebihan;
32. Bersatulah kerana Allah dan berpisahlah kerana Allah;
33. Berlatihlah mengawal fikiran;
34. Penuhi janji apabila telah diikrarkan dan mintalah maaf apabila tidak dapat dipenuhi kerana sesuatu sebab ;
35. Jangan mempunyai musuh, kecuali denganiblis/syaitan;
36. Jangan percaya ramalan manusia;
37. Jangan terlalu takut miskin;
38. Hormatilah setiap orang;
39. Jangan terlalu takut kepada manusia;
40. Jangan sombong, takabur dan besar kepala;
42. Berlakulah adil dalam segala urusan;
43. Biasakan istighfar dan taubat kepada Allah;
44. Bersihkan rumah dari patung-patung berhala;
45. Hiasi rumah dengan bacaan Al-Quran;
46. Perbanyakkan silaturrahim;
47. Tutup aurat sesuai dengan petunjuk Islam;
48. Bicaralah secukupnya;
49. Beristeri/bersuami kalau sudah siap segala-galanya;
50. Hargai waktu, disiplin waktu dan manfaatkan waktu;
51. Biasakan hidup bersih, tertib dan teratur;
52. Jauhkan diri dari penyakit-penyakit batin;
53. Sediakan waktu untuk bersama dengan keluarga;
54. Makanlah secukupnya, tidak kekurangan dan tidak berlebihan;
55. Hormatilah guru dan ulama;
56. Sering berselawat ke atas nabi;
57. Cintai keluarga Nabi saw;
58. Jangan terlalu banyak berhutang;
59. Jangan terlalu mudah berjanji;
60. Selalu ingat akan saat kematian dan sedar bahawa kehidupan dunia adalah sementara;
61. Jauhkan diri dari perbuatan-perbuatan yang tidak bermanfaat seperti mengucapkan ungkapan yang tidak berguna;
62. Bergaul lah dengan orang-orang soleh;
63. Sering bangun di penghujung malam, berdoa dan beristighfar;
64. Lakukan ibadah haji dan umrah apabila sudah mampu;
65. Maafkan orang lain yang berbuat salah kepada kita;
66. Jangan berdendam dan jangan ada keinginan membalas kejahatan dengan kejahatan lagi;
67. Jangan membenci seseorang kerana fahaman dan pendiriannya;
68. Jangan benci kepada orang yang membenci kita;
69. Berlatih untuk berterus-terang dalam menentukan sesuatu pilihan
70. Ringankan beban orang lain dan tolonglah mereka yang mendapatkan
kesulitan.
71. Jangan melukai hati orang lain;
72. Jangan membiasakan berkata dusta;
73. Berlakulah adil, walaupun kita sendiri akan mendapatkan kerugian;
74. Jagalah amanah dengan penuh tanggung jawab;
75. Laksanakan segala tugas dengan penuh keikhlasan dan kesungguhan;
76. Hormati orang lain yang lebih tua dari kita;
77. Jangan membuka aib orang lain;
78. Lihatlah orang yang lebih miskin daripada kita;
79. Ambilah pengajaran dari pengalaman orang-orang arif dan bijaksana;
80. Sediakan waktu untuk merenung apa-apa yang sudah dilakukan;
81. Jangan bersedih kerana miskin dan jangan sombong kerana kaya;
82. Jadilah manusia yang selalu berbakti kepada agama, bangsa dan
negara;
83. Kenali kekurangan diri dan kenali pula kelebihan orang lain;
84. Jangan membuat orang lain menderita dan sengsara;
85. Berkatalah yang baik-baik atau jangan berkata apa-apa;
86. Hargai pemberian orang;
87. Jangan habiskan waktu untuk hiburan dan kesenangan;
88. Akrablah dengan setiap orang, walaupun yang bersangkutan tidak
menyenangkan.
89. Sediakan waktu untuk berolahraga yang sesuai dengan batas-batas
agama dan keadaan diri kita;
90. Jangan berbuat sesuatu yang boleh menyebabkan fizikal atau mental kita terganggu;
91. Ikutilah nasihat orang-orang yang arif dan bijaksana;
92. Pandai-pandailah untuk melupakan kesalahan orang dan pandai-pandailah untuk melupakan jasa kita;
93. Jangan berbuat sesuatu yang menyebabkan orang lain terganggu dan jangan berkata sesuatu yang dapat menyebabkan orang lain terhina;
94. Jangan cepat percaya kepada berita buruk berkaitan dengan teman kita sebelum dipastikan kebenarannya;
95. Jangan menunda-nunda pelaksanaan tugas dan kewajiban;
96. Sambutlah huluran tangan setiap orang (muhrim) dengan penuh keakraban dan keramahan dan tidak berlebihan;
97. Jangan memaksa diri untuk melakukan sesuatu yang diluar kemampuan diri;
98. Waspadalah akan setiap ujian, dugaan dan cabaran. Jangan lari dari kenyataan kehidupan;
99. Yakinlah bahawa setiap kebajikan akan melahirkan kebaikan dan setiap kejahatan akan melahirkan kerosakan;
100. Jangan berjaya di atas penderitaan orang dan jangan kaya dengan memiskinkan orang;

"..Aku..."

Miss Awien..... (nama manja)hehe..

Anak jati penang.. ye ke? tapi mama org perak.... huhu.. kiranya ada campuran laa.... penang + perak. Jadi apa tue???.... jadi org laaa... Aku ada 4 adik beradik yg hapening sgt.. ada kakak, ada 1 adik laki n 1 adik pmpn. Yg paling close.. off corse la yg laki tue... pasai dia rajin pinjam apa2 dr aku.. hahaha... dia pun rajin tlg aku... almaklumlah kat sapa lagi nk minta tlg kan.. dia plak satu2 nya adik beradik laki yg ada. Kena plak blh simpan rahsia.. hehehehe... Aku paling syg org dlm dunia ni...of corse la my 'Mummy'.. Laily Abdullah. Org yg paling banyak berjasa kat kami adik beradik... diala IDOLA aku... manusia yg cukup tabah dan cekal. Klu blh.. aku nk jadi mcm dia.... muka dah sama.. hehe.. LUV U MUM...

Hobi aku dimasa lapang.. aku suka membaca (aku ni blaja tak tinggi, dr membaca la aku dpt menambah pengetahuan aku menjadi seorang yg berguna-harap2) suka menyanyi, main badminton, main bowling. Yg paling aku suka.. main bola jaring. Klu lama tak main leh gian lak... hehehe. (Bahaya niee...) Aku paling suka makan Mee kuah/mee grg. Air favourite aku 'limau suam'.. senang kan klu dpt bela aku.. kuang..kuang..kuang.. Aku suka nampak cantik..rasa puas sgt.. huhu.. suka jugak tgk org yg kemas2... rasa cam 'wow'.. hehe... tak semestinya cantik utk memikat org.. bg aku ia adalah kepuasan diri. Terpulang kpd pendapat masing2 laaa.. yg penting 'NAWAITU'.. tol x??? aku nie agak sensitif orgnya tambah2 dekat org yg aku syg... dulu aku kuat cemburu..tapi skng rs mcm tak de maknanya nk cemburu2 nie.. tak bahagia pun. cuma sometimes...cemburu tu perlu...tapi terkawal.. hahaha... kononnya. Aku paling suka lelaki yg up to date, ada wawasan, responbility, hormat org tua..yg paling aku nak dia mesti lebih arif dlm ilmu AGAMA nie.. supaya dia blh jadikan aku seorang wanita yg solehah. Blh berkongsi apa jua cerita, sedia terima kebaikan dan keburukan.. Tak dapat semua.. setengah pun jadi lah.. Tuhan tu kan adil, dia akan temukan kita dgn pasangan yg betul2 sesuai dgn kita. Aku ada dgr jugak pepatah nie... 'Kdg2 dia temukan kita dgn org yg salah dahulu sebelum dia temukan kita dgn org yg betul' ... ermmm... nice kan..if betul la..wallahualam..

Tak semua impian kita dpt dikecapi... mcm tu lah aku... impian aku bagaikan berkubur. Biarlah... aku anggap ini suatu cabaran hidup utk aku terus ke hadapan. Biarpun perit... nak atau tak.. aku kena tempuh jugak. Benda-benda mcm ni bnyk mengajar aku menjadi wanita yg kuat..sabar.. Biar impian e2 berkubur namun aku akan buktikan yg aku mampu berdiri.. macam org lain. BE YOURSELF FARWIN!!









Hidup umpama roda, pentas lakonan buat kita... kadang kala ianya berputar, jika terlanggar lopak maka tergelincir la kita, jika arusnya elok... elok la kehidupan kita. Kita dilahirkan dengan bermacam2 watak, ada yg baik, kurang baik terlalu baik, wallahualam.... aku sendiri pun tak tau di kategori mana.. cuma kehidupan harus diteruskan.............. tak siapa tahu..duka aku. Airmata ibarat sahabat duka lara aku... org tak pernah tau tangisan aku.. sebab aku selalu nmpk happy..gelak..tawa.. time bila aku sedih?? aku jer yg tau.. dan klu blh aku tak nak org tau kesedihan aku, tangisan aku.. biarlah aku sendiri tanggung. Bila aku nangis..aku rasa puas sgt. Rasa mcm aku dah lepas segala kesedihan tu... dan esok aku akan bermula dgn senyuman yg terindah.

"apa pun yg terjadi.. berjalanlah tanpa henti.. air mata tertahan waktu utk dijatuhkan.. nanti kita kan tahu.. betapa bijaknya hidup.. sepahit apa pun ini... pelajaran yg bererti.. semoga kepergianmu tak akan merubah apa pun semoga mampu KU LAWAN KESEPIANKU.. APA PUN YG TERJADI BERJALANLAH TANPA HENTI..."

Ku ditinggal senja Malam menghampiri Sendiri ku sedang menanti Segera oh angin sampaikan rinduku Terlupakah kau pada janjimu Ketika bersama rindu bergelora Perpisahan menikam jiwa Kau pandai mengusik kau pandai menggoda Kini diriku yang kau tinggalkan begitu saja Apakah ertinya ucapan manismu Kau merinduiku Mungkin hanya aku Yang membiarkanmu menipu diriku Biar luka menyiksa jiwa Biar kasih tak kunjung tiba Kerna pada hakikatnya diriku kau persenda Aku hanya insan biasa Lemah pada rayuan manja Terlena dibuai mesra Pada cinta yang hampa... Di malam yang sunyi Sepi menyendiri Ku hulur dan menyusun jari Ku pohon kau ubatikanlah rinduku Bayangan kasih dalam mimpiku Menikam kalbu... Apakah ertinya ucapan manismu Kau merinduiku Mungkin hanya aku Yang membiarkanmu menipu diriku Biar kasih menyiksa jiwa Biar ku yang mengemis cinta Kerna dari sejak mula Diriku yang tergoda Aku hanya insan biasa Lemah pada rayuan manja Terlena dibuai mesra Pada cinta yang hampa...

Sendiri dalamSepi malam ke pagi
Mencari jawapan
Berputar-putar
Soalan bertemu soalan
Penawar yang
Ku beri kiranya racun
Sebagai balasan
Hilangkah budi
Oleh kejahilan
Ku persembah
Intan dan permata
Tapi bagimu
Kaca tak berharga
Demikian berbezanya
Penilaian kita
Kelopak berseri
Di tanganmu
Berderaian layu
Lalu...
Ku kutip semula
Sisa cinta
Dan beralih arah
Pada Yang Esa
Walau diri hina
Tak berharga
Tetap diterima
Kelopak kelayuan
Dipulihkan
Akhirnya kembali
KeyakinanPada diri...

"Ya Allah! sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau dari kesulitan dan kesedihan. Aku berlindung kepada Egkau dari kelemahan dan kemalasan. aku berlindung kepada Engkau dari kekikiran dan berhati pengecut. Aku berlindung kepada Engkau dari terbelit hutang dan tertindas orang lain." (Hadith riwayat Al-Bukhari dan Muslim)






Suci Dalam Debu...........


"Engkau bagai air yg jernih... di dalam bekas yg berdebu,, zahirnya kotoran itu,,,terlihat. kesucian terlindung jua" - mmg bermakna ayat2 tue... pd yg mendalami la.. lagu dia klu dgr pun best! boleh muhasabah diri....mcm aku nie. hahaha... hidup perlukan perubahan.. perlu diteruskan walau apa yg terjadi. be yourself. Tanpa kesedihan.. kita tak mengenali apa erti kehidupan. tanpa kegembiraan, kita tak tau nikmat hidup. tapi disebalik sedih dan suka aku.. aku jer yg tau. yg penting.... senyum selalu...gelak selalu.. hahaha... tak peduli apa org nk kata pun ssh jugak, kita nie hidup di kelilingi masyarakat bukannya hidup dlm hutan. kan...kan.. nak buat baik mmg susah,,, tapi klu nk buat jahat mmg senang... hehehe.. how come?? hidup bnyk mengajar aku erti kesabaran, kecekalan, ketabahan... bukan senang utk jadi senang. tapi cukup senang utk jadi susah!! hidup tanpa kasih, sunyi.... hidup tanpa cinta, bosan.... hidup tanpa dikasihi, menyakitkan.. e2 klu kita cinta kan hambaNYA.. tapi klu kita cintakan DIA... pasti bahagia... namun kita manusia nie sudah menjadi lumrah.. adanya berpasang-pasangan.. (ADAM & HAWA).

macam mana erkkk??? ada klu menyakitkan... tiada klu... memboringkan!!!
itulah AKU...

My little angel...

Lilypie Maternity tickers

Total Pageviews

penyeri blog Mummy awin..


Powered By KakiBlog

sahabat handai

~HargaiLah Masa & WaKtu~

~PARA-PARA PENGUNJUNG~ TKS...


Para saintis mendapati senyum dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.

Pengkaji dan pengamal barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan sahaja berupayamenceriakan hidup anda tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut 'tersenyum' dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.


Apabila darah yang 'sudah sejuk' ini sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan kesan 'gembira'. Selain itu, apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.


Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.

Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit. Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar dengupan jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.



Anda juga perlu sedar bahawa kanak-kanak lebih banyak ketawa dari orang dewasa. Kanak-kanak berumur antara empat hingga enam tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari di kalangan orang dewasa. Jesteru tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit serta mengalami masalah tekanan dan kemurungan.

Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis 'stress' iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.

Dalam kajian di atas, dua kumpulan orang dewasa telah digunakan sebagai eksperimen. Kumpulan pertama dipertontonkan cerita-cerita lucu manakala kumpulan kedua diletakkan disebuah bilik tanpa berbuat apa-apa. Sampel darah diambil 10 minit sebelum dan selepas kajian dibuat. Dari keputusan sampel darah tersebut, kumpulan pertama didapati peningkatan hormon semakin baik seperti hormon 'endorphins' dan hormon 'neurotransmitters' dan penurunan tahap hormon stress 'cortisol' dan 'adrenaline' .

Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-inteferon ( protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan penyakit).

Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.

Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, atritis dan ulser. Pusat Perubatan Universiti Maryland menjalankan kajian ke atas 300 responden dan mendapati 40 peratus orang yang mengidap penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat.

Senyuman dan ketawa antara senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen , sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ketawa 'mengurut' organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan keupayaan untuk belajar. Ia melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi; membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.

Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan. Ada juga yang percaya ketawa boleh membakar kalori seperti kita bersenam beberapa minit.

Selain memberi pelbagai kebaikan kepada tubuh, dalam ajaran Islam sendiri mengatakan senyum itu satu sedekah. Senyum mampu menjadi penawar pada penyakit rohani yang kronik. Senyum tidak perlu modal, hanya sekelumit rasa ikhlas yang bisa memaniskan senyuman itu. Senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. Mungkin juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah atau mampu juga untuk memulakan sesebuah ikatan.

Pujangga menyebut :" SENYUM ITU KELOPAK. KETAWA ITU BUNGA YANG SEMPURNA KEMBANGNYA".


Tanpa iman yang kukuh kita akan lemah, kita akan terpesong... terpesong jauh dlm erti DUNIAWI.. Kita di ajar untuk bersederhana bkn untuk berlebihan, namun kita lupa apa yg WAJIB dan apa yang SEKADAR BIASA... hari ini aku lupa tentang erti KESEMPURNAAN IMAN dlm diri.. dn hari ini aku kembali utk meniti erti2 sempurnanya IMAN...



01. Bersyukur apabila mendapat nikmat;

02. Bersabar apabila mendapat kesulitan;
03. Tawakal apabila membuat perancangan;
04. Ikhlas dalam segala amal perbuatan;
05. Jangan membiarkan hati tenggelam dalam kesedihan;
06. Jangan menyesal atas sesuatu kegagalan;
07. Jangan putus asa dalam menghadapi kesulitan;
08. Jangan cemburu dengan kekayaan orang;
09. Jangan hasad dan iri hati di atas kejayaan orang;
10. Jangan sombong kalau memperolehi kejayaan;
11. Jangan tamak kepada harta;
12. Jangan terlalu ambitious akan sesuatu kedudukan;
13. Jangan hancur kerana kezaliman;
14. Jangan goyah kerana fitnah;
15. Jangan berkeinginan terlalu tinggi yang melebihi kemampuan diri.
16. Jangan campuri harta dengan harta yang haram;
17. Jangan sakiti ayah dan ibu;
18. Jangan usir orang yang meminta-minta;
19. Jangan sakiti anak yatim;
20. Jauhkan diri daripada dosa-dosa yang besar;
21. Jangan membiasakan diri melakukan dosa-dosa kecil;
22. Perbanyakkan berkunjung ke rumah Allah (masjid);
23. Lakukan solat dengan ikhlas dan khusyu';
24. Lakukan solat fardhu di awal waktu, berjamaah di masjid;
25. Biasakan solat malam;
26. Perbanyakkan zikir dan do'a kepada Allah;
27. Lakukan puasa wajib dan puasa sunat;
28. Sayangi dan santuni fakir miskin;
29. Jangan ada rasa takut kecuali hanya kepada Allah;
30. Jangan marah berlebih-lebihan;
31. Cintailah seseorang dengan tidak berlebih-lebihan;
32. Bersatulah kerana Allah dan berpisahlah kerana Allah;
33. Berlatihlah mengawal fikiran;
34. Penuhi janji apabila telah diikrarkan dan mintalah maaf apabila tidak dapat dipenuhi kerana sesuatu sebab ;
35. Jangan mempunyai musuh, kecuali denganiblis/syaitan;
36. Jangan percaya ramalan manusia;
37. Jangan terlalu takut miskin;
38. Hormatilah setiap orang;
39. Jangan terlalu takut kepada manusia;
40. Jangan sombong, takabur dan besar kepala;
42. Berlakulah adil dalam segala urusan;
43. Biasakan istighfar dan taubat kepada Allah;
44. Bersihkan rumah dari patung-patung berhala;
45. Hiasi rumah dengan bacaan Al-Quran;
46. Perbanyakkan silaturrahim;
47. Tutup aurat sesuai dengan petunjuk Islam;
48. Bicaralah secukupnya;
49. Beristeri/bersuami kalau sudah siap segala-galanya;
50. Hargai waktu, disiplin waktu dan manfaatkan waktu;
51. Biasakan hidup bersih, tertib dan teratur;
52. Jauhkan diri dari penyakit-penyakit batin;
53. Sediakan waktu untuk bersama dengan keluarga;
54. Makanlah secukupnya, tidak kekurangan dan tidak berlebihan;
55. Hormatilah guru dan ulama;
56. Sering berselawat ke atas nabi;
57. Cintai keluarga Nabi saw;
58. Jangan terlalu banyak berhutang;
59. Jangan terlalu mudah berjanji;
60. Selalu ingat akan saat kematian dan sedar bahawa kehidupan dunia adalah sementara;
61. Jauhkan diri dari perbuatan-perbuatan yang tidak bermanfaat seperti mengucapkan ungkapan yang tidak berguna;
62. Bergaul lah dengan orang-orang soleh;
63. Sering bangun di penghujung malam, berdoa dan beristighfar;
64. Lakukan ibadah haji dan umrah apabila sudah mampu;
65. Maafkan orang lain yang berbuat salah kepada kita;
66. Jangan berdendam dan jangan ada keinginan membalas kejahatan dengan kejahatan lagi;
67. Jangan membenci seseorang kerana fahaman dan pendiriannya;
68. Jangan benci kepada orang yang membenci kita;
69. Berlatih untuk berterus-terang dalam menentukan sesuatu pilihan
70. Ringankan beban orang lain dan tolonglah mereka yang mendapatkan
kesulitan.
71. Jangan melukai hati orang lain;
72. Jangan membiasakan berkata dusta;
73. Berlakulah adil, walaupun kita sendiri akan mendapatkan kerugian;
74. Jagalah amanah dengan penuh tanggung jawab;
75. Laksanakan segala tugas dengan penuh keikhlasan dan kesungguhan;
76. Hormati orang lain yang lebih tua dari kita;
77. Jangan membuka aib orang lain;
78. Lihatlah orang yang lebih miskin daripada kita;
79. Ambilah pengajaran dari pengalaman orang-orang arif dan bijaksana;
80. Sediakan waktu untuk merenung apa-apa yang sudah dilakukan;
81. Jangan bersedih kerana miskin dan jangan sombong kerana kaya;
82. Jadilah manusia yang selalu berbakti kepada agama, bangsa dan
negara;
83. Kenali kekurangan diri dan kenali pula kelebihan orang lain;
84. Jangan membuat orang lain menderita dan sengsara;
85. Berkatalah yang baik-baik atau jangan berkata apa-apa;
86. Hargai pemberian orang;
87. Jangan habiskan waktu untuk hiburan dan kesenangan;
88. Akrablah dengan setiap orang, walaupun yang bersangkutan tidak
menyenangkan.
89. Sediakan waktu untuk berolahraga yang sesuai dengan batas-batas
agama dan keadaan diri kita;
90. Jangan berbuat sesuatu yang boleh menyebabkan fizikal atau mental kita terganggu;
91. Ikutilah nasihat orang-orang yang arif dan bijaksana;
92. Pandai-pandailah untuk melupakan kesalahan orang dan pandai-pandailah untuk melupakan jasa kita;
93. Jangan berbuat sesuatu yang menyebabkan orang lain terganggu dan jangan berkata sesuatu yang dapat menyebabkan orang lain terhina;
94. Jangan cepat percaya kepada berita buruk berkaitan dengan teman kita sebelum dipastikan kebenarannya;
95. Jangan menunda-nunda pelaksanaan tugas dan kewajiban;
96. Sambutlah huluran tangan setiap orang (muhrim) dengan penuh keakraban dan keramahan dan tidak berlebihan;
97. Jangan memaksa diri untuk melakukan sesuatu yang diluar kemampuan diri;
98. Waspadalah akan setiap ujian, dugaan dan cabaran. Jangan lari dari kenyataan kehidupan;
99. Yakinlah bahawa setiap kebajikan akan melahirkan kebaikan dan setiap kejahatan akan melahirkan kerosakan;
100. Jangan berjaya di atas penderitaan orang dan jangan kaya dengan memiskinkan orang;

Miss Awien..... (nama manja)hehe..

Anak jati penang.. ye ke? tapi mama org perak.... huhu.. kiranya ada campuran laa.... penang + perak. Jadi apa tue???.... jadi org laaa... Aku ada 4 adik beradik yg hapening sgt.. ada kakak, ada 1 adik laki n 1 adik pmpn. Yg paling close.. off corse la yg laki tue... pasai dia rajin pinjam apa2 dr aku.. hahaha... dia pun rajin tlg aku... almaklumlah kat sapa lagi nk minta tlg kan.. dia plak satu2 nya adik beradik laki yg ada. Kena plak blh simpan rahsia.. hehehehe... Aku paling syg org dlm dunia ni...of corse la my 'Mummy'.. Laily Abdullah. Org yg paling banyak berjasa kat kami adik beradik... diala IDOLA aku... manusia yg cukup tabah dan cekal. Klu blh.. aku nk jadi mcm dia.... muka dah sama.. hehe.. LUV U MUM...

Hobi aku dimasa lapang.. aku suka membaca (aku ni blaja tak tinggi, dr membaca la aku dpt menambah pengetahuan aku menjadi seorang yg berguna-harap2) suka menyanyi, main badminton, main bowling. Yg paling aku suka.. main bola jaring. Klu lama tak main leh gian lak... hehehe. (Bahaya niee...) Aku paling suka makan Mee kuah/mee grg. Air favourite aku 'limau suam'.. senang kan klu dpt bela aku.. kuang..kuang..kuang.. Aku suka nampak cantik..rasa puas sgt.. huhu.. suka jugak tgk org yg kemas2... rasa cam 'wow'.. hehe... tak semestinya cantik utk memikat org.. bg aku ia adalah kepuasan diri. Terpulang kpd pendapat masing2 laaa.. yg penting 'NAWAITU'.. tol x??? aku nie agak sensitif orgnya tambah2 dekat org yg aku syg... dulu aku kuat cemburu..tapi skng rs mcm tak de maknanya nk cemburu2 nie.. tak bahagia pun. cuma sometimes...cemburu tu perlu...tapi terkawal.. hahaha... kononnya. Aku paling suka lelaki yg up to date, ada wawasan, responbility, hormat org tua..yg paling aku nak dia mesti lebih arif dlm ilmu AGAMA nie.. supaya dia blh jadikan aku seorang wanita yg solehah. Blh berkongsi apa jua cerita, sedia terima kebaikan dan keburukan.. Tak dapat semua.. setengah pun jadi lah.. Tuhan tu kan adil, dia akan temukan kita dgn pasangan yg betul2 sesuai dgn kita. Aku ada dgr jugak pepatah nie... 'Kdg2 dia temukan kita dgn org yg salah dahulu sebelum dia temukan kita dgn org yg betul' ... ermmm... nice kan..if betul la..wallahualam..

Tak semua impian kita dpt dikecapi... mcm tu lah aku... impian aku bagaikan berkubur. Biarlah... aku anggap ini suatu cabaran hidup utk aku terus ke hadapan. Biarpun perit... nak atau tak.. aku kena tempuh jugak. Benda-benda mcm ni bnyk mengajar aku menjadi wanita yg kuat..sabar.. Biar impian e2 berkubur namun aku akan buktikan yg aku mampu berdiri.. macam org lain. BE YOURSELF FARWIN!!









Hidup umpama roda, pentas lakonan buat kita... kadang kala ianya berputar, jika terlanggar lopak maka tergelincir la kita, jika arusnya elok... elok la kehidupan kita. Kita dilahirkan dengan bermacam2 watak, ada yg baik, kurang baik terlalu baik, wallahualam.... aku sendiri pun tak tau di kategori mana.. cuma kehidupan harus diteruskan.............. tak siapa tahu..duka aku. Airmata ibarat sahabat duka lara aku... org tak pernah tau tangisan aku.. sebab aku selalu nmpk happy..gelak..tawa.. time bila aku sedih?? aku jer yg tau.. dan klu blh aku tak nak org tau kesedihan aku, tangisan aku.. biarlah aku sendiri tanggung. Bila aku nangis..aku rasa puas sgt. Rasa mcm aku dah lepas segala kesedihan tu... dan esok aku akan bermula dgn senyuman yg terindah.

"apa pun yg terjadi.. berjalanlah tanpa henti.. air mata tertahan waktu utk dijatuhkan.. nanti kita kan tahu.. betapa bijaknya hidup.. sepahit apa pun ini... pelajaran yg bererti.. semoga kepergianmu tak akan merubah apa pun semoga mampu KU LAWAN KESEPIANKU.. APA PUN YG TERJADI BERJALANLAH TANPA HENTI..."

Ku ditinggal senja Malam menghampiri Sendiri ku sedang menanti Segera oh angin sampaikan rinduku Terlupakah kau pada janjimu Ketika bersama rindu bergelora Perpisahan menikam jiwa Kau pandai mengusik kau pandai menggoda Kini diriku yang kau tinggalkan begitu saja Apakah ertinya ucapan manismu Kau merinduiku Mungkin hanya aku Yang membiarkanmu menipu diriku Biar luka menyiksa jiwa Biar kasih tak kunjung tiba Kerna pada hakikatnya diriku kau persenda Aku hanya insan biasa Lemah pada rayuan manja Terlena dibuai mesra Pada cinta yang hampa... Di malam yang sunyi Sepi menyendiri Ku hulur dan menyusun jari Ku pohon kau ubatikanlah rinduku Bayangan kasih dalam mimpiku Menikam kalbu... Apakah ertinya ucapan manismu Kau merinduiku Mungkin hanya aku Yang membiarkanmu menipu diriku Biar kasih menyiksa jiwa Biar ku yang mengemis cinta Kerna dari sejak mula Diriku yang tergoda Aku hanya insan biasa Lemah pada rayuan manja Terlena dibuai mesra Pada cinta yang hampa...

Sendiri dalamSepi malam ke pagi
Mencari jawapan
Berputar-putar
Soalan bertemu soalan
Penawar yang
Ku beri kiranya racun
Sebagai balasan
Hilangkah budi
Oleh kejahilan
Ku persembah
Intan dan permata
Tapi bagimu
Kaca tak berharga
Demikian berbezanya
Penilaian kita
Kelopak berseri
Di tanganmu
Berderaian layu
Lalu...
Ku kutip semula
Sisa cinta
Dan beralih arah
Pada Yang Esa
Walau diri hina
Tak berharga
Tetap diterima
Kelopak kelayuan
Dipulihkan
Akhirnya kembali
KeyakinanPada diri...

"Ya Allah! sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau dari kesulitan dan kesedihan. Aku berlindung kepada Egkau dari kelemahan dan kemalasan. aku berlindung kepada Engkau dari kekikiran dan berhati pengecut. Aku berlindung kepada Engkau dari terbelit hutang dan tertindas orang lain." (Hadith riwayat Al-Bukhari dan Muslim)







"Engkau bagai air yg jernih... di dalam bekas yg berdebu,, zahirnya kotoran itu,,,terlihat. kesucian terlindung jua" - mmg bermakna ayat2 tue... pd yg mendalami la.. lagu dia klu dgr pun best! boleh muhasabah diri....mcm aku nie. hahaha... hidup perlukan perubahan.. perlu diteruskan walau apa yg terjadi. be yourself. Tanpa kesedihan.. kita tak mengenali apa erti kehidupan. tanpa kegembiraan, kita tak tau nikmat hidup. tapi disebalik sedih dan suka aku.. aku jer yg tau. yg penting.... senyum selalu...gelak selalu.. hahaha... tak peduli apa org nk kata pun ssh jugak, kita nie hidup di kelilingi masyarakat bukannya hidup dlm hutan. kan...kan.. nak buat baik mmg susah,,, tapi klu nk buat jahat mmg senang... hehehe.. how come?? hidup bnyk mengajar aku erti kesabaran, kecekalan, ketabahan... bukan senang utk jadi senang. tapi cukup senang utk jadi susah!! hidup tanpa kasih, sunyi.... hidup tanpa cinta, bosan.... hidup tanpa dikasihi, menyakitkan.. e2 klu kita cinta kan hambaNYA.. tapi klu kita cintakan DIA... pasti bahagia... namun kita manusia nie sudah menjadi lumrah.. adanya berpasang-pasangan.. (ADAM & HAWA).

macam mana erkkk??? ada klu menyakitkan... tiada klu... memboringkan!!!
itulah AKU...