Pages

Wednesday, August 18, 2010

MENU BERBUKA~

SALAM 8 RAMADHAN 1431h...
Kejap jer rassa.. dah 8 ramadhan kan.. ermmm.. dunia akhir zaman.. gi ni lah..
kesah puasa smlm agak letih.. agaknya makan kurang k0t.. takpun minum kurang.. yer la.. supliment apa2 pun tak ambik.. letih la..

Jom intai menu berbuka aku semalam.. hehehe.. simple n simply.. kah kah kah kah..


SAMBAL SARIN
BAHAN2:
SARDIN 1 TIN
BAWANG BESAR
BAANG PUTIH
HALIA
UBI KENTANG
CILI PADI
ASAM JAWA






CUCUR UDANG UBI KENTANG

BAHAN2:
TEPUNG GANDUM
UBI KENTANG DIPOTONG DADU
UDANG HIDUP DICINCANG
BAWANG BESAR
DAUN BAWANG/SUP
TELUR 1 BIJI
SERUK KUNYIT
GARAM

CARA2:
GAULKAN KESEMUA BAHAN TADI DAN GORENG SEPERTI BIASA.




1) Telur (4 biji)
2) Kentang saiz sederhana - dihiris nipis (1 biji)
3) Daun ketumbar - dicincang kasar (1 sudu besar)
4) Bawang besar - dicincang kasar (1/2 biji)
5) Cili hijau - dicincang halus (1 biji)
6) Minyak sapi (1 sudu besar)
7) Serbuk jintan putih (1/4 sudu kecil)
8) Serbuk lada putih (1/4 sudu kecil)
9) Garam (secukup rasa)

Campurkan telur bersama bawang, daun ketumbar, cili hijau, garam, jintan putih dan serbuk lada putih.
Kacau rata hingga telur kembang. Ketepikan seketika.
Cairkan minyak sapi dan goreng hirisan kentang hingga empuk. Ketepikan dan sejat minyaknya.
Cairkan lagi sedikit minyak sapi dan curahkan adunan telur.
Masak dengan api kecil supaya bahagian bawah telur tidak hangus.
Apabila telur separuh masak, atur hirisan kentang goreng di atasnya, penuh pada sebelah bahagian.
Lipatkan bahagian tanpa kentang ke bahagian yang sebelah lagi supaya telur menjadi separuh bulat.
Terbalikkan dan biar beberapa ketika supaya telur melekat di kedua-dua belah bahagian dan tidak mudah hancur apabila diangkat.






Tuesday, August 17, 2010

MENU BERBUKA~nasi tomato ayam merah

SALAM...
MENU BERBUKA KAMI D HARI KE ENAM BERPUASA..

BAHAN2:
BERAS 2 CUPAK
BAWANG MERAH*
BAWANG BESAR*
HALIA*
BADAM * kisar
GAJUS * kisar
KISMIS* kisar
TOMATO SOUP
TOMATO PUREE
SUSU CAIR
3 BERADIK

CARA2:
BASUH BERAS DAN TOSKAN
TUMIS BAHAN2 BERTANDA* BERSAMA TIGA BERADIK DENGAN MINYAK SAPI
MASUKKAN KE DALAM BERAS BERSAMA TOMATO SOUP DAN PUREE
MASUKKAN JUGA SUSU CAIR
LAST SEKALI MASUKAN BAHAN YG DIKISAR DAN DAUN PANDAN
GARAM JGN LUPA







AYAM MASAK MERAH

BAHAN2:
AYAM
BAWANG MERAH*
BAWANG BESAR*
HALIA*
3 BERADIK
TOMATO PUREE
TOMATO SOUP
PES CILI
DAUN PUDINA

CARA2:
BLAND SEMUA BAHAN* DAN TUMIS BERSAMA PES CILI DAN 3 BERADIK SEHINGGA NAIK BAU.
MASUK TOMATO PUREE, TOMATO SOUP DAN AYAM..
BIARKAN HINGGA MASAK DAN MASUK,DAUN PUDINA

Monday, August 16, 2010

MENU BERBUKA~daging, ikan, agar2

SALAM & SELAMAT SEJAHTERA...

Hari Sabtu aku buka posa ngn my mum... hehe.. hari ahad aku buka posa umh M.I.L.. penuh ngn abg acha n the family.. nabila.. anak2 k.iena... meriah n penuh meja... ermmm.. best3... makanan pun jadilah macam2.. yg tak tahan tu.. air.. perghhhh.. boleh mandi air laaaa...
aku masak simple jer.. wat masak lemak kuning, dagign black papper, wantan goreng, sayur bayam, agar2 jelly longan.

j0m intai tgk resepi2 terbaik.. (hahaha terbaik ka???) perluka?? biasalah sapa nk perasan diri sndiri nie kan.. klu tggu org puji lambat.. tambah2 klu hat PhD tuh kan.. lg2 la tak ngaku kan.. ermm.. sabor jer laa..

DAGING BLACK PAPPER

BAHAN2:
DAGING BATANG PINANG 300GM(daging biasa pun ok..)
SOS TIRAM 1/2 BOTOL
LADA HITAM (kisar)
BAWANG BESAR (hiris bulat)
BAWANG PUTIH (ketuk)
HALIA (hiris nipis)
CILI BENGGALA (kuning + merah)
GARAM
PERASA

CARA2:
REBUS NAIK DAGING BERSAMA BAHAN2 TADI DAN MASUKKAN AIR SECUKUPNYA.
BIAR SEHINGGA AGAK KERING MASUKKAN GARAM DAN CILI BENGGALA.


IKAN MASAK LEMAK KUNING

BAHAN2:
IKAN 6 EKOR
BAWANG MERAH*
HALIA*
SERAI
DAUN KUNYIT
LADA HITAM
TOMATO
SERBUK KUNYIT
SANTAN
ASAM KEPING




CARA2:
TUMBUK BAHAN YG. BERTANDA *.
TITIK SERAI.
MASUKKAN BAHAN2 DI ATAS DAN REBUS NAIK SEHINGGA MASAK



WANTAN GORENG

BAHAN2:
KULIT WANTAN
UDANG
SOS TIRAM
DAUN BAWANG/SUP
LADA SULAH
GARAM


CARA2:
GAULKAN KESEMUA BAHAN TADI.
UDANG TUH LECEKKAN.
KEMUDIAN ISIKAN INTI TADI KE DALAM KULIT WANTAN DAN SIAP UNTUK DI GORENG DAN DIHIDANG.



AGAR2 JELLY LONGAN

BAHAN2:
SERBUK AGAR2 JELLY
250 GM GULA HALUS
AIR 950ML
BUAH LONGAN

CARA2:
REBUS SERBUK AGAR2 , GULA DAN AIR SEHINGGA MENDIDIH

ISI BUAH LONGAN KE DALAM ACUAN.
APABILA MENDIDIH MASUKKAN AGAR2 TADI KE DALAM BEKAN YG DI TABUR LONGAN. MASUK KE DALAM PETI SEJUK KERANA SEDAP BILA D MAKAN SEJUK2...


MENU BERBUKA~nasi ayam perap


SALAM & SELAMAT SEJAHTERA u olls...
Happy Weekends.. hehe... after sahur n pray kitaorg g jenjalan kat batu feringgi... ermm.. ikut my hubby katanya sy0k sedut udara pagi2 ni sambil tgk keindahan laut.. aku f0ll0w jer laaa.. tapi memang besttt.. rasa tenang jer.. traffic jame pun takda.. ermm.. baru rasa nyaman dan tenteram... klu tak.. ya ampun... seksa rasa nk meneng0k keta punya la belambak.. ermmm.. bila dah tak tdur.. sempat la aku pergi market d awal pagi.. ermm.. plannya nk wat nasi ayam.. lama dah tak buat... hubby pun kata 0k..
Mahai giler ayam skng niee... huu.. dulu sek0r tak sampai RM 10.. skng ni.. ermm..
Cadang nk buat ayam perap.. tak nak wat roasted.. sekali sekala y not kan..
awal aku rebus ayam sebab nk perap ayam.. nk kan air ayam tuh (stok ayam)... dalam d0k siap2 nk masak ayam tuh.. tiba2 my mummy call cakap semua nk dtg buka posa kat Juru.. wahhh.. meriah uollsss... ermmm.. last sekali aku wat NASI AYAM n bawa g sana... ermmm..

Jom kita intai resepinyaaaaa....

NASI AYAM PERAP

BERAS (3 pot)
AYAM I EKOR
BAWANG MERAH*
BAWANG PUTIH*
HALIA*
SUP BUNJUT
KULIT KAYU MANIS
BUNGA LAWANG
BUNGA CENGKIH
BUAH PELAGA




BAHAN2 UTK PERAP AYAM:
AYAM (yg telah direbus)
BAWANG BESAR 4 BIJI
BAWANG PUTIH 3 ULAS
HALIA 2CM
SERAI 5 BATANG
LENGKUAS 3CM
KUNYIT
GARAM


CARA2:
BLAND SEMUA BAHAN DAN PERAPKAN BERSAMA AYAM SELAMA
PALING KURANG 1 JAM (baru rasa kesedapannya)


UTK KICAP:
KICAP PEKAT/CAIR
SUP AYAM (ambik yg bhgian minyak2)

GAULKAN SEKALI DAN SEDIA D HIDANG

UTK CILI:
CILI MERAH
BAWANG PUTIH
SOS TOMATO
SOS CILI
CUKA

BLAND CILI DAN BAWANG
TUMIS DI ATAS API BERSAMA SOS TOMATO/CILI DAN CUKA


SUP HASIL DARI REBUSAN AYAM TADI...



Bila dah siap... boleh la di hidang dan dimakan...
SELAMAT MENJAMU DAN BERBUKA PUASA..





Friday, August 13, 2010

2ND RAMADHAN ~berbuka

SALAM & SELAMAT SEJAHTERA

2nd Ramadhan... ALHAMDULILLAH...
baru masuk hari ke 2.. tapi dah pening nk buat menu... hahahahaha... tapi takpa.. idea sentiasa ada.. INSYAALLAH... plan masak berbuka ASAM PEDAS-SAYUR LEMAK PUCUK-MURTABAK MAGGIE... ermmm... ok gak kan... air kita beli jaaaaaa... heehe.. biasalah... AIR SOYA menjadi kesukaannnn..


masak ni simple jer.. sebab dia main campak2 jer ikut dan dan ikut suka aku... hahahaha... lagi senagnnya sebab rebus naik sekali.. bgs utk org diet nie... sbb tak berminyak langsung.. haaaa...


Hat nie la menu utamanyaaa... HEHEHE.... lama tak masak ikan tengkerong ni.. tiba2 g market nmpk n idea tuh datang... sedap..sedap..sedap... Semua sedap aihhh.. apa yg tak sedap pun tak tau laa.. hahahahaa...

Oklah kita citer mcm mn nk masak dia...
BAHAN2:
IKAN GELAMA TENGKERONG
PES CILI*
BAWANG BESAR*
BAWANG PUTIH*
BELACAN*
SERAI
DAUN KUNYIT
ASAM JAWA
GARAM

CARA2:
TUMBUK BAHAN BERTANDA *
TUMIS BERSAMA MINYAK MASAK DAN SERAI YG DITIK..
TUMIS SEHINGGA CABAI PECAH MINYAK DAN MASUKKAN DAUN KUNYIT (UTK WANGI DAN LBH SEDAP)
AGAK DAH AMSAK PERAH AIR ASAM JAWA. JGN TERLALU BANYAK TAKUT MASAM LAK..
MASUKAN GARAM DAN GULA SECUKUP RASA...



pada sapa yg tak kenal gelama tengkerong... inila rupanyaaaaaa... haaa.. dia besar ckit dari biasa.. memang sedap buat belah belakang... nyyum...nyumm..



MURTABAK MAGGIE
resepi dah buat banyak kali dan memang disahkan SEDAP!!!!! so bila sedap... kena la buat utk menu berbuka... kira orait la jugak kan... pengganti kuih-muih.. hehehe

senang jer nk baut dia pun.. tak yah susah.. agaknya klu d sebut murtabak mesti org bayangkan susah kan.. nk kena siap tepung la bla..bla..bla..bla.. kan.kan.. tapi resepi ni sememangnya senang yg terbamat dan sedap.. mana nak cari.. haaaaa... s0 buatlah.. klu tak caya



BAHAN2:
MAGGIE KARI (kalau blh ambik yg mamme punya sbb maggie dia kental sikit dan tidak cepat kembang)
DAGING BURGER RAMLY
BAWANG BESAR
DAUN BAWANG & SUP
TELUR 5 BIJI
GARAM
LADA SULAH

CARA2:
REBUS TERLABIH DAHULU MAGGIE TERSEBUT DAN TOSKAN
GAULKAN BERSAMA BAHAN2 YG LAIN BERSAMA MAGGIE DAN JANGAN LUPA MASUKKAN JUGA PERENCAH MAGGIE TADI
APABILA SEBATI GORENG KE DALAM KUALI SEPERTI BENTUK MURTABAK.
TELUR BANYAK SEBAB PENGGANTI TEPUNG...

DAH SIAP.. SEDAP DIMAKAN PANAS2..





NI LA CTH MAGGIE MAMME..

OK.. semua.. jangan lupa mencuba orait...




Wednesday, August 11, 2010

1ST RAMADHAN~ berbuka

SALAM U OLLS... dan sejahtera..

Bermulanya satu ramadhan... ALHAMDULILLAH dapat menunaikannya dengan penuh kenikmatan... Last year masa berbuka takde teman yg ramai.. hehe.. noe.. dah ada teman.. takde lagi sunyi2.. takde lagi sedis2.. best3.. syukur sgt dgn pemberianNYA..

S0.. bila dah cakap SUDAH BERTEMAN maknanya kena masak laaaa.. hehe.. suka3.. mujurlah pebret aku memasak ni klu tak... main tunjuk2 jer la.. bukan tak best tapi mcm kurang puas laaa.. walaupun kat sana bnyk pilihan.. rasanya klu masak sendiri lagi best kan... nikmat jer rasaa... x gituwww... masa pun terluang dgn baik sekali.. hehehe..

Ok2.. jom kita intai tgk apa la yg aku masak utk 1st ramadhan... ermmm simple but nice.. hahahaha...
ni ha... ASAM PEDAS IKAN PARI...


BAHAN2:
IKAN PARI
PES CILI*
BAWANG BESAR*
BELACAN*
2 KEPING ASAM KEPING
SEGENGAM DAUN KESUM
SETANGKAI BUNGA KANTAN
SEDIKIT SERBUK KUNYIT

CARA2:
TUMBUK BAHAN *
MASUKKAN KEDALAM PERIUK BERSAMA BUNGA KANTAN, DAUN KESUM, ASAM KEPING DAN SERBUK KUNYIT DAN MASAK DI ATAS API
SETELAH MENDIDIH MASUKKAN IKAN, PERASA...
SIAP... HAHAHAHA.. SENANGKANNN



CUCUR UDANG
BAHAN2:
TEPUNG GANDUM
SODA BIKARBONAT (sudu kecil)
PES CILI (sikit)
TAUGEH
KUCHAI
UDANG SEDERHANA BESAR
TELUR 1 BIJI
BAWANG HIRIS NIPIS2
GARAM

CARA2:
GAUL SEMUA BAHAN TADI SEHINGGA SEBATI DAN GORENG..

SEDAP DIMAKN BERSAMA KUAH KACANG...



AIR SOYA (INI BUKAN BUAT.. TAPI BELI... HAHAHAHA)

ITULAH MENU UTK 1ST RAMADHAN...




Tuesday, August 10, 2010

AHLAN WAHSALAN RAMADHAN

SALAM & SELAMAT SEJAHTERA...

Sedar tak sedar kita dah sampai di bulan yang penuh keberkatan dan dinanti2kan..
tak sabar rasanya sbb 1st time nk berposa ngn hubby n family...
dan tak sabar jugak utk berterawih.. semoga ibadat kita diterima olehNYA.. amin.

Kepada semua kawan2 tercinta.. datang la ambik kad dari saya.
Maafkan segala kekhilafan yang ada.. tersirat maupun tersurat.. semoga ramadhan kali ini memberi penuh makna buat kita semua... Halalkan makan minum selama ini.



Bila berbelanja... igtlah wahai kawan2.. jgn membazir kerna itu adalah amalan syaitan.. Makan sekadar kenyang supaya tidak malas bila berterawih... Bulan yg sgt dinantikan dan berbuatlah dgn sebaik mungkin... InsyaALLAH.



SALAM RAMADHAN...

Monday, August 9, 2010

MEE KICAP

SALAM & SELAMAT SEJAHTERA
N3 masak memasak ujung minggu... buka2 peti ais dah takde barang rupanya nk masak nie.. hehe.. last2 nmpk mee... s0.. decide buat mee kicap jer la.. sbb ada kanak2 ribena yg nk makan.. klu masak pedas kang tak mkn lak..hehe...


  • 250 gm mee kuning
  • lbh kurang 40-50 gm taugeh
  • *KUAH*
  • 2 biji bawang putih diracik halus
  • 1 sb minyak masak
  • 1cm halia ditumbuk
  • 3 sb kicap manis
  • 3 sb sos tiram
  • 1 sk kicap pekat
  • 1 sk pati ikan bilis (saya guna brand tumix)
  • sedikit lada sulah
  • 1 cwn air
  • garam n sedikit gula kalau perlu......

  • *SUP*
  • 1 biji bawang merah
  • 1 ulas bwg putih
  • 3 cwn air
  • 1 sk pati ikan bilis
  • fish cake n fish ball
  • sedikit lada sulah n garam

  1. Panaskan minyak... tumis bawang putih hingga kekuningan n garing... Kuarkan bawang putih. (Jgn buang akan tabur kat mee nanti.....). Kita akan dpt minyak bawang putih....
  2. Dgn minyak tadi tumis halia hingga naik bau masukkkan kicap manis, sos tiram, air n kicap pekat. Biar mendidih...
  3. Masukkan lada sulah, pati ikan bilis n garam n gula kalau sos tiram tak masin. Biar hingga kuah pekat.... Siap, matikan api.
  4. *UTK SUP*
  5. Tumis bawang merah n bawang putih hingga naik bau masukkan air... biar mendidih, letak pati ikan bilis lada sulah, fishball, fish cake n sikit garam... biar mendidih n siap...
  6. Celur mee n taugeh... tapis...letak kat pinggan n tuang kuah kicap..... tabur ngan daun bawang, bawang putih goreng... Siap tuk dihidang......
  7. Hidang bersama sup n lada kicap..... Biasanya saya suka mkn ngan ayam hainan

KARI IKAN


SALAM & SELAMAT SEJAHTERA
Ceria2kan harimu dengan senyuman...
N3 masak memasak datang lagi.. dan lagi.. dan lagi... smpai la tahap jemu atau malas terlampau dalam diri..
kali ni resepinya adalah KARI IKAN. Biasalah org penang takkan lepas dr KARI ni.. dah jadi sebati dah ni.. bak kata pepatah P RAMLEE... selagi tak tutup mata.. KARI...KARI..KARI.. hahaha..
dan jadilah badan yg chumel2... dan gebu2 gituwww...
J0m kita tgk apakah bahan2nya...




Nak masak kari kena la da REMPAHNYA... Ni la REMPAH KARI IKAN...
pada sesiapa yg tak pernah neng0k REMPAH KARI IKAN.. tapi percaya punya pasti semua tahu yg ni rupanya REMPAH KARI IKAN...

REMPAH KARI IKAN
IKAN *ikut suka u olls
BAWANG MERAH
BAWANG BESAR
BAWANG PUTIH
SERAI
SERBUK JINTAN PUTIH
SERBUK CABAI
HALBA CAMPUR
DAUN KARI
ASAM JAWA
BENDI/TOMATO/CILI HIJAU
GARAM
PERASA

CARA2:
bland semua bawang dan tumis bersama halba campur dan daun kari dan serai dititik
masukkan rempah kari, serbuk jintan putih & serbuk cili
masukkan sedikit air dan biar mendidih seketika
setelah pecah minyak masukkan air asam jawa
masukkan ikan dan perasa
akhir sekali masukkan bendi/tomato/cili hijau

Friday, August 6, 2010

ALL ABOT 'ANAK'

SALAM & SELAMAT SEJAHTERA...
Mulakan hari anda dengan senyuman... topik ini buat atas permintaan.. hahahaa.. okeh ya puan nurul.. kita sharekan benda ni bersama.. keh keh keh... nnti kita buat perkiraan dan perhitungan.. moga dengan harapan dan berkat dari Yang Maha Esa.. Kita perolehi... amin.

Sejak zaman-berzaman manusia telah menggunakan pelbagai cara dan teknik dalam usaha merancang jantina anak. Salah satu cara menentukan jantina ini ialah melalui kiraan bulan yang sering diamalkan oleh masyarakat Cina. Menurut kaedah ini, jika kehamilan dihasilkan pada bulan tertentu, maka anak lelaki akan dilahirkan, manakala persenyawaan benih yang berlaku pada bulan yang lain menghasilkan anak perempuan.


Jika pasangan ingin mendapatkan anak lelaki mereka dinasihatkan supaya mengadakan persetubuhan tepat pada ketika isteri melalui proses kesuburan iaitu pada hari yang ke-13 atau ke-14 selepas hari pertama haid. Pada masa ini, pasangan tidak boleh melakukan persetubuhan beberapa hari sebelum waktu subur tetapi boleh meneruskannya selepas waktu subur itu.


Sesetengah pakar perubatan berpendapat jika pH dalam vagina boleh diubah kepada keadaan sedikit beralkali, ada kemungkinan anak lelaki dihasilkan. Justeru, dalam hal ini, Keadaan pH vagina dapat diubah dengan melakukan prosedur yang digelar ‘douching’ atau membasuh bahagian dalam vagina dengan cecair khas seperti ‘sodium bicarbonate’ 8.4 peratus. Kaedah ‘douching’ ini memerlukan satu alat seperti tiub dimasukkan ke dalam vagina dan kemudian cecair khas dipancutkan kedalamnya.


Manakala bagi mendapatkan anak perempuan, pasangan dinasihatkan agar melakukan persetubuhan 24 jam sebelum pengeluaran telur iaitu pada hari ke-11 atau ke-12. Pasangan dinasihatkan tidak melakukan persetubuhan empat atau lima hari selepas persetubuhan pertama berlangsung. Selain itu, kaedah ‘douching’ boleh digunakan dengan menggunakan cecair yang mengandungi sedikit asid seperti ‘Lactacyd’ setengah jam sebelum melakukan persetubuhan.


Manakala bagi mendapatkan anak perempuan pula, pengambilan makanan yang mengandungi lemak dan makanan berasaskan susu perlu diambil dalam kuantiti yang banyak.

Dalam erti kata lain, makanan yang banyak kalsium menggalakkan kemungkinan untuk mendapat anak perempuan dan amalan pemakanan sebaliknya iaitu lebih sodium (garam) daripada kalsium, meningkatkan kemungkinan untuk mendapat anak lelaki.




Ada juga pendapat yang mengatakan bahawa jantina anak boleh ditentukan menerusi tahap kepuasan isteri ketika melakukan persetubuhan iaitu ketika isteri mendapat kepuasan yang tinggi, cecair beralkali akan dikeluarkan seterusnya merangsang pergerakanan benih Y suami yang berupaya menghasilkan anak lelaki. Manakala proses sebaliknya pula bagi mendapatkan anak perempuan kerana dalam keadaan tersebut, cecair berasid yang merangsang pergerakan benih X akan dikeluarkan.



Klu diizinkanNYA... saya nak bb gurl mcm atas nieee... hehehe... insyaALLAH... berdoa jer lah erk.. sm0ga diperkenankan olehNYA. amin. Tomeiiii.... nnti leh tlg mama dia n jaga mama dia.. hehe..




Klu nak anak mata cm nie dpt tk????? hahaha... gila la u ollsssss... klu mak pak dia ada mata cmnie takpe a... ni semua mata asian.. hahaha.. tapi mana tau kan.. kuasa ALLAH... tak siapa blh lawan... klu dikurniakan sebegini.. alhamdulillah.. tapi bhya jugak la.. takut bnyk spekulasi laksss.. biasa la mulut manusia nie.. tak senang...

Utk kaum2 ibu d luar sana... Sebenarnya tak kisah pun apa saja jantina anak utk kita.. yg penting sihat tubuh badan.. dan cukup sifat sudah memadai... Cuma keinginan setiap suami isteri itu jer yg kadang kala "ingin".. heehe... Setiap manusia ada keinginan dan impian masing2.. tapi jika tak dapat apa yg diinginkan janganlah pula rasa kecewa atau sebaliknyaaa... seharusnya bersyukur dgn apa yg dimiliki dari tidak terus dimiliki.... kan..kan..kan..

Thursday, August 5, 2010

NASI KANDAQ


Salam U olls.... dan selamat sejahtera..

hari ni nk citer ckit tntang makanan lagi.. hehehe... baru ja smlm bgtau dekat en hubby yg isterinya ini lapaq nasi kandaq deen.. ehehehe.. sgtlah prihatin en hubby ni..

Seperti biasa la.. after magrib..siap2 nk masak 4 our dinner.. tup2 en hubby kata.. nk buat apa? nk masak apa?.. laaaaaaa... nk masak la.. nk mkn mlm nie... kang lapor lak... kata puan wife.. pastu blh plk dia mcm pk... and dia ckp... tak yah la.. kita mkn kat deen k0t.. oh no!!! baru ja aku cakap lapor nasi kandaq deen... ermmm... so weet la lainkk.. hehe... aku pun apa lagi.. dah dah dgr tak yah masak... cargas a simpan semua barang dlm peti ais balik.. hehehe.... sukaaa jaaa... pastu ckp la kat en hubby... lama kita tak naik moto.. ermm.. ok.. kita naik moto.. bestttnyaaa.... ronda2 naik m0t0 ngn en hubby... best u ollsss.... hehehe... apa pun.. i nk say tks t0 en hubby... best la .. sgt memahami puan wife dia nk mkn apa... h0pe berpanjangan la erk en hubby... hehehehe

Tapi kitaogr beli bungkus jer.. tak makan kat sana.. sbb ramai laaa... nk manja2 kat rumah jer.. blh suap2.. heehehe... suka n0o0o.. (laaaaaaaaa... perluka??) hehehe...
kalau tak plan aku nk masak gulai ikan jer kat rumah... takpa.. kita leh postpone next day okey... hehe... yg bestnya smlm.. dah mkn kenyang... tak..tak.. kepala kat bantal... hilang teruihhh... lelapppp... heehehe... sgt melampau aku nie.. sikit hari aku ni gomukkkkk....
huhu... janganlah begitu yer awien... huuh.. nnti jenuh nak kuruskan balik.. ssh lak tuh.. bkn senang.. skit2 jer makan ok..

hehe.. ok lahhhh... n3 next version laks... hehehe.. apa pun enjoy...

wasalam.






Tuesday, August 3, 2010

Assalamualaikum..

Dan salam sejahtera u olls.. N3 kebiasaan dan n3 yg dolu2 gila.. la ni dah dtg.. eh..eh.. suka aku.
Ermm.. nway ni nk citer n3 aku utk weekends baru2 ni... tak byk sgt.. sbb weekends baru ni aku sibuk ngn mil0 open PBJ.. letih siotttt u olls... kaki sakit lagi till now.. apa blh buat.. demi netball ku laku kan jua.. hehehe... suka no0o0.. sbb lps ni dah posa s0.. no netball again.. rmmm... tak besh la. tak leh lompat2 dah.. tak leh nk gether2 dah... ehehe... klu x.. leh otak gila2 ngn budak2 netball... windu saat tu nnti.... ermmm.... nnti kita plan buka posa gther2 k..

Apa lagi aku nk citer weekends baru nie.. ermm.. kami ada PBJ, 2 hari.. letih.. sbb main dlm ujan, dalam panas... ermm.. tggl tak demam ja. Tapi sengal2 badan jgn ckp la kan.. memang terbaikkkkk... kekekee.. wat ever,, kami enjoy sgt... have fun. Hantar 2 team.. 1 team out,, dan 1 team 2nd.. memang terbaikkkkk. Nti kita main lagi erk.. hehehe..

Hari ahad tuh after game sempat lagi aku g kenduri kat parit buntar... Abg ipar wat kendri.. ermm.. ok la after tired semua pastu p jln2 kan.. heheheh... dah mkn2 semua kami p ban pecah.. katanya tempat tu ada sejarahnya yg tersendiri.. Ermm.. wallahualam.. takda gambar coz bateri aku kong masa tuh..t ak peraasan n tak sempat nk pic apa pun.. s0mbat laaa..

ok.. enough citer semua2 ni.. noe about f0od. hehehe... aku masak yg simple2 jer.. yg sedap jer nk masuk tekak n kena.. hubby tak makan pedas.. so aku terpaksa cari menu ala kanak2 ribena... (minta ampun lalinkkk.. ngata lam diam) hehe... biar letih, peluh sakit badan... namun ku tetap maskkkkk... haaaa... terbaikkk kann.. perasan la aku nie... well... sapa lagi kan..




MY TELUR BUNGKUS TERBAIKKKKK

Actually aku tak pernah masak pun telur bungkus ni... tapi d sbbkan ianya menjadi kesukaan hubby.. maka terjadilah te;lur bungkus ini ut beliau.. hehehe... bukan ssh pun.. senang ja cuma tak pernah nk buat.. bila dah baut baru tau mudah dan senang dan sedapppp... itu penting ok u olls.. klu tak makan pun tak lalu... hahahaha.. suka aku..
senang ja buat telur bungkus ni... just ambik daging cincang n tumis dan salut dgn telur... ermmm.. simple but nice! very like it...




AYAM GORENG KUNYIT

hak nie.. masakan kebiasan utk aku..simple.. dan sesuai utk kanak2 ribena.. (kanak2 ke???) wakakaka... tapela.. janji makan kasi licin dan senang nk mencuci kan.. puas hati bila masakan yg d masak habis d makan malahan tak cukup plak.. memang terbaikkkk lah u olls... tersenyyummmm kebanggaaaaaaannnn beta.. hehehehe..
ayam grg kunyit ni pun senang ja.. main campak2 jer.. mula goreng ayam ngn kunyit + garam... agak masak ckit.. campak kn bawang besar yg d potong bulat2... masuk cili padi.. kacang buncis.. sos tiram.. lada sulah... ermm.. rasa2 ... dah 0k.. hidang ler dan makannnnnn...



MEE GORENG


Ni lak menu hari apa erk??? tak igt la... hubby cakap nk yg simple2 jer.. s0.. decide wat mee goreng.. tapi yg lawaknya.. mee ni terpedas dan hubby aku makan dalam keadaan yg melucukan... hehehehe... memang lawak habisss..

oklah u olls.... nnti kita citer lagi..sbb m00d utk aku mengarang dah tiba laaaa... ermmm.. mesti terbaikkk... MY JOURNEY...



My little angel...

Lilypie Maternity tickers

Total Pageviews

penyeri blog Mummy awin..


Powered By KakiBlog

sahabat handai

~HargaiLah Masa & WaKtu~

~PARA-PARA PENGUNJUNG~ TKS...

SALAM 8 RAMADHAN 1431h...
Kejap jer rassa.. dah 8 ramadhan kan.. ermmm.. dunia akhir zaman.. gi ni lah..
kesah puasa smlm agak letih.. agaknya makan kurang k0t.. takpun minum kurang.. yer la.. supliment apa2 pun tak ambik.. letih la..

Jom intai menu berbuka aku semalam.. hehehe.. simple n simply.. kah kah kah kah..


SAMBAL SARIN
BAHAN2:
SARDIN 1 TIN
BAWANG BESAR
BAANG PUTIH
HALIA
UBI KENTANG
CILI PADI
ASAM JAWA






CUCUR UDANG UBI KENTANG

BAHAN2:
TEPUNG GANDUM
UBI KENTANG DIPOTONG DADU
UDANG HIDUP DICINCANG
BAWANG BESAR
DAUN BAWANG/SUP
TELUR 1 BIJI
SERUK KUNYIT
GARAM

CARA2:
GAULKAN KESEMUA BAHAN TADI DAN GORENG SEPERTI BIASA.




1) Telur (4 biji)
2) Kentang saiz sederhana - dihiris nipis (1 biji)
3) Daun ketumbar - dicincang kasar (1 sudu besar)
4) Bawang besar - dicincang kasar (1/2 biji)
5) Cili hijau - dicincang halus (1 biji)
6) Minyak sapi (1 sudu besar)
7) Serbuk jintan putih (1/4 sudu kecil)
8) Serbuk lada putih (1/4 sudu kecil)
9) Garam (secukup rasa)

Campurkan telur bersama bawang, daun ketumbar, cili hijau, garam, jintan putih dan serbuk lada putih.
Kacau rata hingga telur kembang. Ketepikan seketika.
Cairkan minyak sapi dan goreng hirisan kentang hingga empuk. Ketepikan dan sejat minyaknya.
Cairkan lagi sedikit minyak sapi dan curahkan adunan telur.
Masak dengan api kecil supaya bahagian bawah telur tidak hangus.
Apabila telur separuh masak, atur hirisan kentang goreng di atasnya, penuh pada sebelah bahagian.
Lipatkan bahagian tanpa kentang ke bahagian yang sebelah lagi supaya telur menjadi separuh bulat.
Terbalikkan dan biar beberapa ketika supaya telur melekat di kedua-dua belah bahagian dan tidak mudah hancur apabila diangkat.






SALAM...
MENU BERBUKA KAMI D HARI KE ENAM BERPUASA..

BAHAN2:
BERAS 2 CUPAK
BAWANG MERAH*
BAWANG BESAR*
HALIA*
BADAM * kisar
GAJUS * kisar
KISMIS* kisar
TOMATO SOUP
TOMATO PUREE
SUSU CAIR
3 BERADIK

CARA2:
BASUH BERAS DAN TOSKAN
TUMIS BAHAN2 BERTANDA* BERSAMA TIGA BERADIK DENGAN MINYAK SAPI
MASUKKAN KE DALAM BERAS BERSAMA TOMATO SOUP DAN PUREE
MASUKKAN JUGA SUSU CAIR
LAST SEKALI MASUKAN BAHAN YG DIKISAR DAN DAUN PANDAN
GARAM JGN LUPA







AYAM MASAK MERAH

BAHAN2:
AYAM
BAWANG MERAH*
BAWANG BESAR*
HALIA*
3 BERADIK
TOMATO PUREE
TOMATO SOUP
PES CILI
DAUN PUDINA

CARA2:
BLAND SEMUA BAHAN* DAN TUMIS BERSAMA PES CILI DAN 3 BERADIK SEHINGGA NAIK BAU.
MASUK TOMATO PUREE, TOMATO SOUP DAN AYAM..
BIARKAN HINGGA MASAK DAN MASUK,DAUN PUDINA
SALAM & SELAMAT SEJAHTERA...

Hari Sabtu aku buka posa ngn my mum... hehe.. hari ahad aku buka posa umh M.I.L.. penuh ngn abg acha n the family.. nabila.. anak2 k.iena... meriah n penuh meja... ermmm.. best3... makanan pun jadilah macam2.. yg tak tahan tu.. air.. perghhhh.. boleh mandi air laaaa...
aku masak simple jer.. wat masak lemak kuning, dagign black papper, wantan goreng, sayur bayam, agar2 jelly longan.

j0m intai tgk resepi2 terbaik.. (hahaha terbaik ka???) perluka?? biasalah sapa nk perasan diri sndiri nie kan.. klu tggu org puji lambat.. tambah2 klu hat PhD tuh kan.. lg2 la tak ngaku kan.. ermm.. sabor jer laa..

DAGING BLACK PAPPER

BAHAN2:
DAGING BATANG PINANG 300GM(daging biasa pun ok..)
SOS TIRAM 1/2 BOTOL
LADA HITAM (kisar)
BAWANG BESAR (hiris bulat)
BAWANG PUTIH (ketuk)
HALIA (hiris nipis)
CILI BENGGALA (kuning + merah)
GARAM
PERASA

CARA2:
REBUS NAIK DAGING BERSAMA BAHAN2 TADI DAN MASUKKAN AIR SECUKUPNYA.
BIAR SEHINGGA AGAK KERING MASUKKAN GARAM DAN CILI BENGGALA.


IKAN MASAK LEMAK KUNING

BAHAN2:
IKAN 6 EKOR
BAWANG MERAH*
HALIA*
SERAI
DAUN KUNYIT
LADA HITAM
TOMATO
SERBUK KUNYIT
SANTAN
ASAM KEPING




CARA2:
TUMBUK BAHAN YG. BERTANDA *.
TITIK SERAI.
MASUKKAN BAHAN2 DI ATAS DAN REBUS NAIK SEHINGGA MASAK



WANTAN GORENG

BAHAN2:
KULIT WANTAN
UDANG
SOS TIRAM
DAUN BAWANG/SUP
LADA SULAH
GARAM


CARA2:
GAULKAN KESEMUA BAHAN TADI.
UDANG TUH LECEKKAN.
KEMUDIAN ISIKAN INTI TADI KE DALAM KULIT WANTAN DAN SIAP UNTUK DI GORENG DAN DIHIDANG.



AGAR2 JELLY LONGAN

BAHAN2:
SERBUK AGAR2 JELLY
250 GM GULA HALUS
AIR 950ML
BUAH LONGAN

CARA2:
REBUS SERBUK AGAR2 , GULA DAN AIR SEHINGGA MENDIDIH

ISI BUAH LONGAN KE DALAM ACUAN.
APABILA MENDIDIH MASUKKAN AGAR2 TADI KE DALAM BEKAN YG DI TABUR LONGAN. MASUK KE DALAM PETI SEJUK KERANA SEDAP BILA D MAKAN SEJUK2...



SALAM & SELAMAT SEJAHTERA u olls...
Happy Weekends.. hehe... after sahur n pray kitaorg g jenjalan kat batu feringgi... ermm.. ikut my hubby katanya sy0k sedut udara pagi2 ni sambil tgk keindahan laut.. aku f0ll0w jer laaa.. tapi memang besttt.. rasa tenang jer.. traffic jame pun takda.. ermm.. baru rasa nyaman dan tenteram... klu tak.. ya ampun... seksa rasa nk meneng0k keta punya la belambak.. ermmm.. bila dah tak tdur.. sempat la aku pergi market d awal pagi.. ermm.. plannya nk wat nasi ayam.. lama dah tak buat... hubby pun kata 0k..
Mahai giler ayam skng niee... huu.. dulu sek0r tak sampai RM 10.. skng ni.. ermm..
Cadang nk buat ayam perap.. tak nak wat roasted.. sekali sekala y not kan..
awal aku rebus ayam sebab nk perap ayam.. nk kan air ayam tuh (stok ayam)... dalam d0k siap2 nk masak ayam tuh.. tiba2 my mummy call cakap semua nk dtg buka posa kat Juru.. wahhh.. meriah uollsss... ermmm.. last sekali aku wat NASI AYAM n bawa g sana... ermmm..

Jom kita intai resepinyaaaaa....

NASI AYAM PERAP

BERAS (3 pot)
AYAM I EKOR
BAWANG MERAH*
BAWANG PUTIH*
HALIA*
SUP BUNJUT
KULIT KAYU MANIS
BUNGA LAWANG
BUNGA CENGKIH
BUAH PELAGA




BAHAN2 UTK PERAP AYAM:
AYAM (yg telah direbus)
BAWANG BESAR 4 BIJI
BAWANG PUTIH 3 ULAS
HALIA 2CM
SERAI 5 BATANG
LENGKUAS 3CM
KUNYIT
GARAM


CARA2:
BLAND SEMUA BAHAN DAN PERAPKAN BERSAMA AYAM SELAMA
PALING KURANG 1 JAM (baru rasa kesedapannya)


UTK KICAP:
KICAP PEKAT/CAIR
SUP AYAM (ambik yg bhgian minyak2)

GAULKAN SEKALI DAN SEDIA D HIDANG

UTK CILI:
CILI MERAH
BAWANG PUTIH
SOS TOMATO
SOS CILI
CUKA

BLAND CILI DAN BAWANG
TUMIS DI ATAS API BERSAMA SOS TOMATO/CILI DAN CUKA


SUP HASIL DARI REBUSAN AYAM TADI...



Bila dah siap... boleh la di hidang dan dimakan...
SELAMAT MENJAMU DAN BERBUKA PUASA..





SALAM & SELAMAT SEJAHTERA

2nd Ramadhan... ALHAMDULILLAH...
baru masuk hari ke 2.. tapi dah pening nk buat menu... hahahahaha... tapi takpa.. idea sentiasa ada.. INSYAALLAH... plan masak berbuka ASAM PEDAS-SAYUR LEMAK PUCUK-MURTABAK MAGGIE... ermmm... ok gak kan... air kita beli jaaaaaa... heehe.. biasalah... AIR SOYA menjadi kesukaannnn..


masak ni simple jer.. sebab dia main campak2 jer ikut dan dan ikut suka aku... hahahaha... lagi senagnnya sebab rebus naik sekali.. bgs utk org diet nie... sbb tak berminyak langsung.. haaaa...


Hat nie la menu utamanyaaa... HEHEHE.... lama tak masak ikan tengkerong ni.. tiba2 g market nmpk n idea tuh datang... sedap..sedap..sedap... Semua sedap aihhh.. apa yg tak sedap pun tak tau laa.. hahahahaa...

Oklah kita citer mcm mn nk masak dia...
BAHAN2:
IKAN GELAMA TENGKERONG
PES CILI*
BAWANG BESAR*
BAWANG PUTIH*
BELACAN*
SERAI
DAUN KUNYIT
ASAM JAWA
GARAM

CARA2:
TUMBUK BAHAN BERTANDA *
TUMIS BERSAMA MINYAK MASAK DAN SERAI YG DITIK..
TUMIS SEHINGGA CABAI PECAH MINYAK DAN MASUKKAN DAUN KUNYIT (UTK WANGI DAN LBH SEDAP)
AGAK DAH AMSAK PERAH AIR ASAM JAWA. JGN TERLALU BANYAK TAKUT MASAM LAK..
MASUKAN GARAM DAN GULA SECUKUP RASA...



pada sapa yg tak kenal gelama tengkerong... inila rupanyaaaaaa... haaa.. dia besar ckit dari biasa.. memang sedap buat belah belakang... nyyum...nyumm..



MURTABAK MAGGIE
resepi dah buat banyak kali dan memang disahkan SEDAP!!!!! so bila sedap... kena la buat utk menu berbuka... kira orait la jugak kan... pengganti kuih-muih.. hehehe

senang jer nk baut dia pun.. tak yah susah.. agaknya klu d sebut murtabak mesti org bayangkan susah kan.. nk kena siap tepung la bla..bla..bla..bla.. kan.kan.. tapi resepi ni sememangnya senang yg terbamat dan sedap.. mana nak cari.. haaaaa... s0 buatlah.. klu tak caya



BAHAN2:
MAGGIE KARI (kalau blh ambik yg mamme punya sbb maggie dia kental sikit dan tidak cepat kembang)
DAGING BURGER RAMLY
BAWANG BESAR
DAUN BAWANG & SUP
TELUR 5 BIJI
GARAM
LADA SULAH

CARA2:
REBUS TERLABIH DAHULU MAGGIE TERSEBUT DAN TOSKAN
GAULKAN BERSAMA BAHAN2 YG LAIN BERSAMA MAGGIE DAN JANGAN LUPA MASUKKAN JUGA PERENCAH MAGGIE TADI
APABILA SEBATI GORENG KE DALAM KUALI SEPERTI BENTUK MURTABAK.
TELUR BANYAK SEBAB PENGGANTI TEPUNG...

DAH SIAP.. SEDAP DIMAKAN PANAS2..





NI LA CTH MAGGIE MAMME..

OK.. semua.. jangan lupa mencuba orait...




SALAM U OLLS... dan sejahtera..

Bermulanya satu ramadhan... ALHAMDULILLAH dapat menunaikannya dengan penuh kenikmatan... Last year masa berbuka takde teman yg ramai.. hehe.. noe.. dah ada teman.. takde lagi sunyi2.. takde lagi sedis2.. best3.. syukur sgt dgn pemberianNYA..

S0.. bila dah cakap SUDAH BERTEMAN maknanya kena masak laaaa.. hehe.. suka3.. mujurlah pebret aku memasak ni klu tak... main tunjuk2 jer la.. bukan tak best tapi mcm kurang puas laaa.. walaupun kat sana bnyk pilihan.. rasanya klu masak sendiri lagi best kan... nikmat jer rasaa... x gituwww... masa pun terluang dgn baik sekali.. hehehe..

Ok2.. jom kita intai tgk apa la yg aku masak utk 1st ramadhan... ermmm simple but nice.. hahahaha...
ni ha... ASAM PEDAS IKAN PARI...


BAHAN2:
IKAN PARI
PES CILI*
BAWANG BESAR*
BELACAN*
2 KEPING ASAM KEPING
SEGENGAM DAUN KESUM
SETANGKAI BUNGA KANTAN
SEDIKIT SERBUK KUNYIT

CARA2:
TUMBUK BAHAN *
MASUKKAN KEDALAM PERIUK BERSAMA BUNGA KANTAN, DAUN KESUM, ASAM KEPING DAN SERBUK KUNYIT DAN MASAK DI ATAS API
SETELAH MENDIDIH MASUKKAN IKAN, PERASA...
SIAP... HAHAHAHA.. SENANGKANNN



CUCUR UDANG
BAHAN2:
TEPUNG GANDUM
SODA BIKARBONAT (sudu kecil)
PES CILI (sikit)
TAUGEH
KUCHAI
UDANG SEDERHANA BESAR
TELUR 1 BIJI
BAWANG HIRIS NIPIS2
GARAM

CARA2:
GAUL SEMUA BAHAN TADI SEHINGGA SEBATI DAN GORENG..

SEDAP DIMAKN BERSAMA KUAH KACANG...



AIR SOYA (INI BUKAN BUAT.. TAPI BELI... HAHAHAHA)

ITULAH MENU UTK 1ST RAMADHAN...




SALAM & SELAMAT SEJAHTERA...

Sedar tak sedar kita dah sampai di bulan yang penuh keberkatan dan dinanti2kan..
tak sabar rasanya sbb 1st time nk berposa ngn hubby n family...
dan tak sabar jugak utk berterawih.. semoga ibadat kita diterima olehNYA.. amin.

Kepada semua kawan2 tercinta.. datang la ambik kad dari saya.
Maafkan segala kekhilafan yang ada.. tersirat maupun tersurat.. semoga ramadhan kali ini memberi penuh makna buat kita semua... Halalkan makan minum selama ini.



Bila berbelanja... igtlah wahai kawan2.. jgn membazir kerna itu adalah amalan syaitan.. Makan sekadar kenyang supaya tidak malas bila berterawih... Bulan yg sgt dinantikan dan berbuatlah dgn sebaik mungkin... InsyaALLAH.



SALAM RAMADHAN...
SALAM & SELAMAT SEJAHTERA
N3 masak memasak ujung minggu... buka2 peti ais dah takde barang rupanya nk masak nie.. hehe.. last2 nmpk mee... s0.. decide buat mee kicap jer la.. sbb ada kanak2 ribena yg nk makan.. klu masak pedas kang tak mkn lak..hehe...


  • 250 gm mee kuning
  • lbh kurang 40-50 gm taugeh
  • *KUAH*
  • 2 biji bawang putih diracik halus
  • 1 sb minyak masak
  • 1cm halia ditumbuk
  • 3 sb kicap manis
  • 3 sb sos tiram
  • 1 sk kicap pekat
  • 1 sk pati ikan bilis (saya guna brand tumix)
  • sedikit lada sulah
  • 1 cwn air
  • garam n sedikit gula kalau perlu......

  • *SUP*
  • 1 biji bawang merah
  • 1 ulas bwg putih
  • 3 cwn air
  • 1 sk pati ikan bilis
  • fish cake n fish ball
  • sedikit lada sulah n garam

  1. Panaskan minyak... tumis bawang putih hingga kekuningan n garing... Kuarkan bawang putih. (Jgn buang akan tabur kat mee nanti.....). Kita akan dpt minyak bawang putih....
  2. Dgn minyak tadi tumis halia hingga naik bau masukkkan kicap manis, sos tiram, air n kicap pekat. Biar mendidih...
  3. Masukkan lada sulah, pati ikan bilis n garam n gula kalau sos tiram tak masin. Biar hingga kuah pekat.... Siap, matikan api.
  4. *UTK SUP*
  5. Tumis bawang merah n bawang putih hingga naik bau masukkan air... biar mendidih, letak pati ikan bilis lada sulah, fishball, fish cake n sikit garam... biar mendidih n siap...
  6. Celur mee n taugeh... tapis...letak kat pinggan n tuang kuah kicap..... tabur ngan daun bawang, bawang putih goreng... Siap tuk dihidang......
  7. Hidang bersama sup n lada kicap..... Biasanya saya suka mkn ngan ayam hainan

SALAM & SELAMAT SEJAHTERA
Ceria2kan harimu dengan senyuman...
N3 masak memasak datang lagi.. dan lagi.. dan lagi... smpai la tahap jemu atau malas terlampau dalam diri..
kali ni resepinya adalah KARI IKAN. Biasalah org penang takkan lepas dr KARI ni.. dah jadi sebati dah ni.. bak kata pepatah P RAMLEE... selagi tak tutup mata.. KARI...KARI..KARI.. hahaha..
dan jadilah badan yg chumel2... dan gebu2 gituwww...
J0m kita tgk apakah bahan2nya...




Nak masak kari kena la da REMPAHNYA... Ni la REMPAH KARI IKAN...
pada sesiapa yg tak pernah neng0k REMPAH KARI IKAN.. tapi percaya punya pasti semua tahu yg ni rupanya REMPAH KARI IKAN...

REMPAH KARI IKAN
IKAN *ikut suka u olls
BAWANG MERAH
BAWANG BESAR
BAWANG PUTIH
SERAI
SERBUK JINTAN PUTIH
SERBUK CABAI
HALBA CAMPUR
DAUN KARI
ASAM JAWA
BENDI/TOMATO/CILI HIJAU
GARAM
PERASA

CARA2:
bland semua bawang dan tumis bersama halba campur dan daun kari dan serai dititik
masukkan rempah kari, serbuk jintan putih & serbuk cili
masukkan sedikit air dan biar mendidih seketika
setelah pecah minyak masukkan air asam jawa
masukkan ikan dan perasa
akhir sekali masukkan bendi/tomato/cili hijau

SALAM & SELAMAT SEJAHTERA...
Mulakan hari anda dengan senyuman... topik ini buat atas permintaan.. hahahaa.. okeh ya puan nurul.. kita sharekan benda ni bersama.. keh keh keh... nnti kita buat perkiraan dan perhitungan.. moga dengan harapan dan berkat dari Yang Maha Esa.. Kita perolehi... amin.

Sejak zaman-berzaman manusia telah menggunakan pelbagai cara dan teknik dalam usaha merancang jantina anak. Salah satu cara menentukan jantina ini ialah melalui kiraan bulan yang sering diamalkan oleh masyarakat Cina. Menurut kaedah ini, jika kehamilan dihasilkan pada bulan tertentu, maka anak lelaki akan dilahirkan, manakala persenyawaan benih yang berlaku pada bulan yang lain menghasilkan anak perempuan.


Jika pasangan ingin mendapatkan anak lelaki mereka dinasihatkan supaya mengadakan persetubuhan tepat pada ketika isteri melalui proses kesuburan iaitu pada hari yang ke-13 atau ke-14 selepas hari pertama haid. Pada masa ini, pasangan tidak boleh melakukan persetubuhan beberapa hari sebelum waktu subur tetapi boleh meneruskannya selepas waktu subur itu.


Sesetengah pakar perubatan berpendapat jika pH dalam vagina boleh diubah kepada keadaan sedikit beralkali, ada kemungkinan anak lelaki dihasilkan. Justeru, dalam hal ini, Keadaan pH vagina dapat diubah dengan melakukan prosedur yang digelar ‘douching’ atau membasuh bahagian dalam vagina dengan cecair khas seperti ‘sodium bicarbonate’ 8.4 peratus. Kaedah ‘douching’ ini memerlukan satu alat seperti tiub dimasukkan ke dalam vagina dan kemudian cecair khas dipancutkan kedalamnya.


Manakala bagi mendapatkan anak perempuan, pasangan dinasihatkan agar melakukan persetubuhan 24 jam sebelum pengeluaran telur iaitu pada hari ke-11 atau ke-12. Pasangan dinasihatkan tidak melakukan persetubuhan empat atau lima hari selepas persetubuhan pertama berlangsung. Selain itu, kaedah ‘douching’ boleh digunakan dengan menggunakan cecair yang mengandungi sedikit asid seperti ‘Lactacyd’ setengah jam sebelum melakukan persetubuhan.


Manakala bagi mendapatkan anak perempuan pula, pengambilan makanan yang mengandungi lemak dan makanan berasaskan susu perlu diambil dalam kuantiti yang banyak.

Dalam erti kata lain, makanan yang banyak kalsium menggalakkan kemungkinan untuk mendapat anak perempuan dan amalan pemakanan sebaliknya iaitu lebih sodium (garam) daripada kalsium, meningkatkan kemungkinan untuk mendapat anak lelaki.




Ada juga pendapat yang mengatakan bahawa jantina anak boleh ditentukan menerusi tahap kepuasan isteri ketika melakukan persetubuhan iaitu ketika isteri mendapat kepuasan yang tinggi, cecair beralkali akan dikeluarkan seterusnya merangsang pergerakanan benih Y suami yang berupaya menghasilkan anak lelaki. Manakala proses sebaliknya pula bagi mendapatkan anak perempuan kerana dalam keadaan tersebut, cecair berasid yang merangsang pergerakan benih X akan dikeluarkan.



Klu diizinkanNYA... saya nak bb gurl mcm atas nieee... hehehe... insyaALLAH... berdoa jer lah erk.. sm0ga diperkenankan olehNYA. amin. Tomeiiii.... nnti leh tlg mama dia n jaga mama dia.. hehe..




Klu nak anak mata cm nie dpt tk????? hahaha... gila la u ollsssss... klu mak pak dia ada mata cmnie takpe a... ni semua mata asian.. hahaha.. tapi mana tau kan.. kuasa ALLAH... tak siapa blh lawan... klu dikurniakan sebegini.. alhamdulillah.. tapi bhya jugak la.. takut bnyk spekulasi laksss.. biasa la mulut manusia nie.. tak senang...

Utk kaum2 ibu d luar sana... Sebenarnya tak kisah pun apa saja jantina anak utk kita.. yg penting sihat tubuh badan.. dan cukup sifat sudah memadai... Cuma keinginan setiap suami isteri itu jer yg kadang kala "ingin".. heehe... Setiap manusia ada keinginan dan impian masing2.. tapi jika tak dapat apa yg diinginkan janganlah pula rasa kecewa atau sebaliknyaaa... seharusnya bersyukur dgn apa yg dimiliki dari tidak terus dimiliki.... kan..kan..kan..

Salam U olls.... dan selamat sejahtera..

hari ni nk citer ckit tntang makanan lagi.. hehehe... baru ja smlm bgtau dekat en hubby yg isterinya ini lapaq nasi kandaq deen.. ehehehe.. sgtlah prihatin en hubby ni..

Seperti biasa la.. after magrib..siap2 nk masak 4 our dinner.. tup2 en hubby kata.. nk buat apa? nk masak apa?.. laaaaaaa... nk masak la.. nk mkn mlm nie... kang lapor lak... kata puan wife.. pastu blh plk dia mcm pk... and dia ckp... tak yah la.. kita mkn kat deen k0t.. oh no!!! baru ja aku cakap lapor nasi kandaq deen... ermmm... so weet la lainkk.. hehe... aku pun apa lagi.. dah dah dgr tak yah masak... cargas a simpan semua barang dlm peti ais balik.. hehehe.... sukaaa jaaa... pastu ckp la kat en hubby... lama kita tak naik moto.. ermm.. ok.. kita naik moto.. bestttnyaaa.... ronda2 naik m0t0 ngn en hubby... best u ollsss.... hehehe... apa pun.. i nk say tks t0 en hubby... best la .. sgt memahami puan wife dia nk mkn apa... h0pe berpanjangan la erk en hubby... hehehehe

Tapi kitaogr beli bungkus jer.. tak makan kat sana.. sbb ramai laaa... nk manja2 kat rumah jer.. blh suap2.. heehehe... suka n0o0o.. (laaaaaaaaa... perluka??) hehehe...
kalau tak plan aku nk masak gulai ikan jer kat rumah... takpa.. kita leh postpone next day okey... hehe... yg bestnya smlm.. dah mkn kenyang... tak..tak.. kepala kat bantal... hilang teruihhh... lelapppp... heehehe... sgt melampau aku nie.. sikit hari aku ni gomukkkkk....
huhu... janganlah begitu yer awien... huuh.. nnti jenuh nak kuruskan balik.. ssh lak tuh.. bkn senang.. skit2 jer makan ok..

hehe.. ok lahhhh... n3 next version laks... hehehe.. apa pun enjoy...

wasalam.






Assalamualaikum..

Dan salam sejahtera u olls.. N3 kebiasaan dan n3 yg dolu2 gila.. la ni dah dtg.. eh..eh.. suka aku.
Ermm.. nway ni nk citer n3 aku utk weekends baru2 ni... tak byk sgt.. sbb weekends baru ni aku sibuk ngn mil0 open PBJ.. letih siotttt u olls... kaki sakit lagi till now.. apa blh buat.. demi netball ku laku kan jua.. hehehe... suka no0o0.. sbb lps ni dah posa s0.. no netball again.. rmmm... tak besh la. tak leh lompat2 dah.. tak leh nk gether2 dah... ehehe... klu x.. leh otak gila2 ngn budak2 netball... windu saat tu nnti.... ermmm.... nnti kita plan buka posa gther2 k..

Apa lagi aku nk citer weekends baru nie.. ermm.. kami ada PBJ, 2 hari.. letih.. sbb main dlm ujan, dalam panas... ermm.. tggl tak demam ja. Tapi sengal2 badan jgn ckp la kan.. memang terbaikkkkk... kekekee.. wat ever,, kami enjoy sgt... have fun. Hantar 2 team.. 1 team out,, dan 1 team 2nd.. memang terbaikkkkk. Nti kita main lagi erk.. hehehe..

Hari ahad tuh after game sempat lagi aku g kenduri kat parit buntar... Abg ipar wat kendri.. ermm.. ok la after tired semua pastu p jln2 kan.. heheheh... dah mkn2 semua kami p ban pecah.. katanya tempat tu ada sejarahnya yg tersendiri.. Ermm.. wallahualam.. takda gambar coz bateri aku kong masa tuh..t ak peraasan n tak sempat nk pic apa pun.. s0mbat laaa..

ok.. enough citer semua2 ni.. noe about f0od. hehehe... aku masak yg simple2 jer.. yg sedap jer nk masuk tekak n kena.. hubby tak makan pedas.. so aku terpaksa cari menu ala kanak2 ribena... (minta ampun lalinkkk.. ngata lam diam) hehe... biar letih, peluh sakit badan... namun ku tetap maskkkkk... haaaa... terbaikkk kann.. perasan la aku nie... well... sapa lagi kan..




MY TELUR BUNGKUS TERBAIKKKKK

Actually aku tak pernah masak pun telur bungkus ni... tapi d sbbkan ianya menjadi kesukaan hubby.. maka terjadilah te;lur bungkus ini ut beliau.. hehehe... bukan ssh pun.. senang ja cuma tak pernah nk buat.. bila dah baut baru tau mudah dan senang dan sedapppp... itu penting ok u olls.. klu tak makan pun tak lalu... hahahaha.. suka aku..
senang ja buat telur bungkus ni... just ambik daging cincang n tumis dan salut dgn telur... ermmm.. simple but nice! very like it...




AYAM GORENG KUNYIT

hak nie.. masakan kebiasan utk aku..simple.. dan sesuai utk kanak2 ribena.. (kanak2 ke???) wakakaka... tapela.. janji makan kasi licin dan senang nk mencuci kan.. puas hati bila masakan yg d masak habis d makan malahan tak cukup plak.. memang terbaikkkk lah u olls... tersenyyummmm kebanggaaaaaaannnn beta.. hehehehe..
ayam grg kunyit ni pun senang ja.. main campak2 jer.. mula goreng ayam ngn kunyit + garam... agak masak ckit.. campak kn bawang besar yg d potong bulat2... masuk cili padi.. kacang buncis.. sos tiram.. lada sulah... ermm.. rasa2 ... dah 0k.. hidang ler dan makannnnnn...



MEE GORENG


Ni lak menu hari apa erk??? tak igt la... hubby cakap nk yg simple2 jer.. s0.. decide wat mee goreng.. tapi yg lawaknya.. mee ni terpedas dan hubby aku makan dalam keadaan yg melucukan... hehehehe... memang lawak habisss..

oklah u olls.... nnti kita citer lagi..sbb m00d utk aku mengarang dah tiba laaaa... ermmm.. mesti terbaikkk... MY JOURNEY...