Pages

Friday, January 14, 2011

AKU DAH 17 MINGGU...


Assalamualaikum... dah lama tak N3 blog nie.. hehehe.. asik buka tutup... buka tutup.. ada yg buat dah N3 pastu delete sbb N3 sekerat jalan... hahaha.. bz lorh... segala bagaiii .. ermmm tak tau la.. hahaha... tiba2 hari ni mcm ada penguat pulak nk masuk bnda alah nie.. bnyk bnda yg dah buat dan nk cerita tapi rasa mcm dah lepas.. so abaikanlahhh cerita ceriti sedemikian.. ehehehe.. kita cerita jer la cerita skng ni.... kan.. kan..kan...

pada tika dan waktu ini. usia kandungan aku dah mencecah ke 17 minggu makna kata 4 bulan ++.... ermmm.. cepat la pulak rasaaa... dan sometimes dah blh rasa kick si bb ni tapi tak slalu pun... yer la mungkin blm cukup besar...



MINGGU KE-17

Panjang tubuh janin meningkat lebih pesat ketimbang lebarnya, menjadi 13 cm dengan berat sekitar 120 gram, hingga bentuk rahim terlihat oval dan bukan membulat. Akibatnya, rahim terdorong dari rongga panggul mengarah ke rongga perut. Otomatis usus ibu terdorong nyaris mencapai daerah hati, hingga kerap terasa menusuk ulu hati.(a ahhh la... patut la pun kadang2 rasa cenggitu... )

Pertumbuhan rahim yang pesat ini pun membuat ligamen-ligamen meregang, terutama bila ada gerakan mendadak. Rasa nyeri atau tak nyaman ini disebut nyeri ligamen rotundum. Oleh karena itu amat disarankan menjaga sikap tubuh dan tak melakukan gerakan-gerakan mendadak atau yang menimbulkan peregangan.(memang tidak syak lagi... kadang2 buat aku terkedu )

Lemak yang juga sering disebut jaringan adiposa mulai terbentuk di bawah kulit bayi yang semula sedemikian tipis pada minggu ini dan minggu-minggu berikutnya. Lemak ini berperanan penting untuk menjaga kestabilan suhu dan metabolisme tubuh. Sementara pada beberapa ibu yang pernah hamil, gerakan bayi mulai bisa dirasakan di minggu ini. Kendati masih samar dan tak selalu bisa dirasakan setiap saat sepanjang hari. Sedangkan bila kehamilan tersebut merupakan kehamilan pertama, gerakan yang sama umumnya baru mulai bisa dirasakan pada minggu ke-20.


ermmm... sejak skng ni kerap sangat sakit pinggang... tak tahan rasanyaaa.. walhal baru lagi ni.. ermmm.. tu la dah tua kan.. tapi tak per la.. kira ok la.. janji semua dlm keadaan slamat seadanya.. amin..

0 comments:

Post a Comment

said

My little angel...

Lilypie Maternity tickers

Total Pageviews

penyeri blog Mummy awin..


Powered By KakiBlog

sahabat handai

~HargaiLah Masa & WaKtu~

~PARA-PARA PENGUNJUNG~ TKS...


Assalamualaikum... dah lama tak N3 blog nie.. hehehe.. asik buka tutup... buka tutup.. ada yg buat dah N3 pastu delete sbb N3 sekerat jalan... hahaha.. bz lorh... segala bagaiii .. ermmm tak tau la.. hahaha... tiba2 hari ni mcm ada penguat pulak nk masuk bnda alah nie.. bnyk bnda yg dah buat dan nk cerita tapi rasa mcm dah lepas.. so abaikanlahhh cerita ceriti sedemikian.. ehehehe.. kita cerita jer la cerita skng ni.... kan.. kan..kan...

pada tika dan waktu ini. usia kandungan aku dah mencecah ke 17 minggu makna kata 4 bulan ++.... ermmm.. cepat la pulak rasaaa... dan sometimes dah blh rasa kick si bb ni tapi tak slalu pun... yer la mungkin blm cukup besar...



MINGGU KE-17

Panjang tubuh janin meningkat lebih pesat ketimbang lebarnya, menjadi 13 cm dengan berat sekitar 120 gram, hingga bentuk rahim terlihat oval dan bukan membulat. Akibatnya, rahim terdorong dari rongga panggul mengarah ke rongga perut. Otomatis usus ibu terdorong nyaris mencapai daerah hati, hingga kerap terasa menusuk ulu hati.(a ahhh la... patut la pun kadang2 rasa cenggitu... )

Pertumbuhan rahim yang pesat ini pun membuat ligamen-ligamen meregang, terutama bila ada gerakan mendadak. Rasa nyeri atau tak nyaman ini disebut nyeri ligamen rotundum. Oleh karena itu amat disarankan menjaga sikap tubuh dan tak melakukan gerakan-gerakan mendadak atau yang menimbulkan peregangan.(memang tidak syak lagi... kadang2 buat aku terkedu )

Lemak yang juga sering disebut jaringan adiposa mulai terbentuk di bawah kulit bayi yang semula sedemikian tipis pada minggu ini dan minggu-minggu berikutnya. Lemak ini berperanan penting untuk menjaga kestabilan suhu dan metabolisme tubuh. Sementara pada beberapa ibu yang pernah hamil, gerakan bayi mulai bisa dirasakan di minggu ini. Kendati masih samar dan tak selalu bisa dirasakan setiap saat sepanjang hari. Sedangkan bila kehamilan tersebut merupakan kehamilan pertama, gerakan yang sama umumnya baru mulai bisa dirasakan pada minggu ke-20.


ermmm... sejak skng ni kerap sangat sakit pinggang... tak tahan rasanyaaa.. walhal baru lagi ni.. ermmm.. tu la dah tua kan.. tapi tak per la.. kira ok la.. janji semua dlm keadaan slamat seadanya.. amin..

0 comments:

Post a Comment

said