Pages

Wednesday, July 28, 2010


Assalamualaikum w.b.t

Salam hari rabu utk semua yg d sayangi lagi d cintai... smoga hari ini penuh rhmat buat kita dan org tersayang... :)

sejak2 skng ni kan.... hehehe... tiba2 jd rajin la puloksssss nk n3 masak memasakkk nie.. ahakssss... sukanyaaa... m0od~ masak memasakkkk... fuhhh.. winduuu saat2 gini.. s0 bila dh ada.. guna dgn sebaik2nya dan sehabis mungkin. Kekekeke.. suka..suka..suka..

Walaupun masakan ku ini tak lah seberapa mana.. tp ttp bermkna buatku utk hari2 yg mendatang kan.. ermmm.. aku suka part gini sbb mmg hobi aku memasak.. lebih mencabar bila mencuba masakan yg sememangnya tak pernah aku buat tapi pernah aku makan... hahahahahaha.. sbbnya.. tentulah susah dan tak tahu resepinya.

ahaksss... selepas ni blh la aku guna kuasa veto yg ada utk mencuba kan.. sbb dah ada tukang rasa utk masakan aku dan boleh nk mengomen serba sikit.

Ok.. untuk semalam aku hanya masak yg simple... tapi cukup bermakna bila masakan aku habis d makan.. itu tandanya... tandanya...tanyadanyaaaaa... sedap laaaaaaaaaa... hahahaha. Aku wat kari daging.. ermmm lama tak masak.. klu aa pulut kuning sedap nie... lazat jerrrr.. tak pun roti bengali.. perghhh... memang kena a... ngn makanan org penang ni kan.. tidur lena jaaa.. kehkehkeh..

Bahan2 utk kari daging:

Daging (ikut suka)
Rempah kari daging 1 paket
kulit kayu manis
bunga cengkih
buah pelaga
santan
ubi
bawang besar*
bawang merah*
bawang putih*
halia*

CARa2:

Bland semua yg bertanda* Kemudian tumis bersama kayu manis, bunga cengkih, buah pelaga sehingga nai bau dan masukkan rempah kari daging dan tmbah sedikit air bersama daging supaya daging lebih empuk. Biar sehingga mendidih dan masukkan ubi dan santan. Masukkan juga cili hijau dan tomato dan biar sehingga masak.




KARI DAGING TEMAN.. hehehe...




Pastu.. teman masak sayur bayam.. NI makanan amb0 ler.. sbb kurang makan nasi dan terlebih makan sayur.. kononnnnyyyaaaa diettt... hehehe... ni juga antara fav haikal n hubby... s0 kena la masak makanan yg kenjadi fav diaorg supaya semua habis d makan......







Pastu.. menu wajib dr dulu kini dan selamanya... jeng.jeng..jeng... sambal belacan. Perghhhh meleleh terus air liur aku.. Tapikan... hubby aku tuh langsung tak makan pedas.. sikit pun tak blh.. klu terkena mau lari tak cukup tanah dia... hehehehe.. so.. hat ni fokus utk aku sorang jer la... baru ada nikmat makan namanya... kan..kan..kan.... tak caya... layanzzzzzzzz...


TERBAIKKKKKKKK!!!

Oklah u olls.... ni jerla yg blh aku buat kenangan utk masa akan dtg... bukan apa... memori tu kadang2 membuat kan kita tersenyum sorang diri.. betul tak? mesti btl punya kan... tambah yg indah2... mesti la senyum takkan nk nangis lak kan... mcm tak sesuai jerrrr.. hehehe
nnti kita masuk utk n3 seterusnya... tak tau la nk masak apa utk hari ni.. tp planning tu nk wat sotong goreng tepung ngn ikan masak kicap...ermmmm.. sbb dh tak makan pedas... buat jer la yg manis2... sour2... kan...

jumpa lagi..
bye..
salam..

0 comments:

Post a Comment

said

My little angel...

Lilypie Maternity tickers

Total Pageviews

penyeri blog Mummy awin..


Powered By KakiBlog

sahabat handai

~HargaiLah Masa & WaKtu~

~PARA-PARA PENGUNJUNG~ TKS...


Assalamualaikum w.b.t

Salam hari rabu utk semua yg d sayangi lagi d cintai... smoga hari ini penuh rhmat buat kita dan org tersayang... :)

sejak2 skng ni kan.... hehehe... tiba2 jd rajin la puloksssss nk n3 masak memasakkk nie.. ahakssss... sukanyaaa... m0od~ masak memasakkkk... fuhhh.. winduuu saat2 gini.. s0 bila dh ada.. guna dgn sebaik2nya dan sehabis mungkin. Kekekeke.. suka..suka..suka..

Walaupun masakan ku ini tak lah seberapa mana.. tp ttp bermkna buatku utk hari2 yg mendatang kan.. ermmm.. aku suka part gini sbb mmg hobi aku memasak.. lebih mencabar bila mencuba masakan yg sememangnya tak pernah aku buat tapi pernah aku makan... hahahahahaha.. sbbnya.. tentulah susah dan tak tahu resepinya.

ahaksss... selepas ni blh la aku guna kuasa veto yg ada utk mencuba kan.. sbb dah ada tukang rasa utk masakan aku dan boleh nk mengomen serba sikit.

Ok.. untuk semalam aku hanya masak yg simple... tapi cukup bermakna bila masakan aku habis d makan.. itu tandanya... tandanya...tanyadanyaaaaa... sedap laaaaaaaaaa... hahahaha. Aku wat kari daging.. ermmm lama tak masak.. klu aa pulut kuning sedap nie... lazat jerrrr.. tak pun roti bengali.. perghhh... memang kena a... ngn makanan org penang ni kan.. tidur lena jaaa.. kehkehkeh..

Bahan2 utk kari daging:

Daging (ikut suka)
Rempah kari daging 1 paket
kulit kayu manis
bunga cengkih
buah pelaga
santan
ubi
bawang besar*
bawang merah*
bawang putih*
halia*

CARa2:

Bland semua yg bertanda* Kemudian tumis bersama kayu manis, bunga cengkih, buah pelaga sehingga nai bau dan masukkan rempah kari daging dan tmbah sedikit air bersama daging supaya daging lebih empuk. Biar sehingga mendidih dan masukkan ubi dan santan. Masukkan juga cili hijau dan tomato dan biar sehingga masak.




KARI DAGING TEMAN.. hehehe...




Pastu.. teman masak sayur bayam.. NI makanan amb0 ler.. sbb kurang makan nasi dan terlebih makan sayur.. kononnnnyyyaaaa diettt... hehehe... ni juga antara fav haikal n hubby... s0 kena la masak makanan yg kenjadi fav diaorg supaya semua habis d makan......







Pastu.. menu wajib dr dulu kini dan selamanya... jeng.jeng..jeng... sambal belacan. Perghhhh meleleh terus air liur aku.. Tapikan... hubby aku tuh langsung tak makan pedas.. sikit pun tak blh.. klu terkena mau lari tak cukup tanah dia... hehehehe.. so.. hat ni fokus utk aku sorang jer la... baru ada nikmat makan namanya... kan..kan..kan.... tak caya... layanzzzzzzzz...


TERBAIKKKKKKKK!!!

Oklah u olls.... ni jerla yg blh aku buat kenangan utk masa akan dtg... bukan apa... memori tu kadang2 membuat kan kita tersenyum sorang diri.. betul tak? mesti btl punya kan... tambah yg indah2... mesti la senyum takkan nk nangis lak kan... mcm tak sesuai jerrrr.. hehehe
nnti kita masuk utk n3 seterusnya... tak tau la nk masak apa utk hari ni.. tp planning tu nk wat sotong goreng tepung ngn ikan masak kicap...ermmmm.. sbb dh tak makan pedas... buat jer la yg manis2... sour2... kan...

jumpa lagi..
bye..
salam..

0 comments:

Post a Comment

said