Pages

Thursday, March 15, 2012

::.. we talk abot MARRIAGE ..::


ASSALAMUALAIKUM..
Iskh.. lama benor rasa awin tak hapdate kan... citer basi pun banyak ni.. terutama citer ke USS tu.. adoiii... naper la awin sangat BZ skrg ni?? ermmm.. ok la.. nnti awin try habiskan n3 uss tu k.. hikhikhik..

seminggu ni bila buka ja FB.. semua isu RUMAHTANGGA.. ada yg bahagia.. ada yang derita.. ada yang dpt org baru.. dan segala bagai lagi la... bila baca kadang2 tuh buat awin tersenyum.. coz kadang2 bnda tu terpacak betui kena kat batang hidung ni haaa... telan air liur jer la.. nk kata apa kan.. ku terima dgn hati yang terbuka.. hek..

meh sini awin nk kongsi beberapa tips2 yang kita blh simpan dan guna pakai ok.. jgn simpan ja... pastu dok wat rancak kata kita ni dah buat segala bagai.. dont!!! Tuhan marah k.. takmo..takmo..
Cinta semata-mata tidak akan mampu mempertahankan keharmonian rumah tangga. Perkahwinan dimulakan oleh cinta tetapi disempurnakan oleh tanggung jawab. Cinta itu satu rasa yang bertunjangkan perasaan. Perasaan tanpa kekuatan jiwa dan kematangan berfikir akan goyah apabila berdepan dengan ujian. “Perasaan” adalah hamba yang baik tetapi tuan yang sangat buruk. Justeru, jika ingin selamat, pastikan perasaan “bekerja” untuk kita, bukan sebaliknya........
Inilah realitinya sesebuah perkahwinan... sapa setuju angkat tangan?? pada awin.. YES!! sangat tepat.. cinta ni sapa2 saja boleh ungkap.. bermodalkan air liur bercakap mmg semua suka.. cuba kalau setiap patah yang kuar, ampa dikenakan bayaran.. mampuih semua pakat pikiaq habis2 sblm nk berkata2... cuma awin blh kata.. PERBUATAN mahupun PERKATAAN biarla seiring!! ada org kata.. ala CINTA pun nk kena ungkap ka??? simpan dalam hati sudah la.. aku ja tau aku syg dia ke tak.. tak yah kecoh!! OHHH NOOO!! anda salah ok... selagi hg tak ucap kata2 cinta.. hg pendam sorang.. lama2 sikit.. GOODBYE la!!! dia dok rasa hg tak cinta dia.. dah tu 24jam muka sekupang lima duit.. ingat ok.. SEIRING!!! SEIRING!!!...


Mereka yang sukar memaafkan pasangan hidup akan terseksa sepanjang hidup. Hidup dalam kebencian, kesepian, kemurungan dan rasa bosan yang berpanjangan. Bila dekat timbul jemu, bila jauh timbul rindu. Jadi maafkanlah selagi dia menjadi teman hidup mu. Petanda cinta mu akan ke syurga ialah rumah tangga mu di dunia menjadi tenang, damai dan harmoni. Apalagi yang boleh menyumbangkan ke arah itu kalau bukan kemaafan..............?
ERmmm... yg nie yg awin rasa nk komen meluak2 sangat.. tapi dalam masa yang sama.. terdiam seribu bahasa jugak... AM I?? huh...
kita org pmpn.. sangat mudah utk menyayangi.. dan kita sangat setia pada janji2 kita.. sekali diungkap kata sayang tu.. selamanya dia sayang dan tak mungkin berpaling tadah melainkan.... ?? (pk sndiri k..) tapi bila sekali juga perasaan sayang itu berubah kepada BENCI.. sangat susah utk dimaafi.. itu lah kaum wanita.. hargailah setiap inci bibit2 sayang itu..


“Isteri ku sepatutnya bersikap begini terhadap ku. “

“Suami ku tidak sepatutnya bersikap begitu dengan ku.”

Jangkaan-jangkaan inilah yang menimbulkan kekecewaan apabila ia tidak berlaku seperti yang kita jangkakan. Dan anehnya itulah yang sentiasa berlaku. Kenapa? Jawabnya mudah, dunia dan kehidupan tidak seperti yang kita jangkakan. Oleh itu jangan menempah sakit jiwa dengan sering menjangkakan sesuatu yang tidak mampu dan tidak sepatutnya dijangka. Sebaliknya, terima atau jangkalah sesuatu yang tidak dijangkakan!!!!!!
YESSS!! im agreeeeee... klulahhhh kita tau.. mesti kita takkan nak semua ni terjadi kan.. itu kalau.. so tak pyh dok citer la.. jgn dok buat ayat nyesal gila.. sebaiknya REDHOLAH.. sbb percaya.. klu pun kita ni telah berusaha keras mencari jodoh sehabis baik sbb awin pecya smua org nk yang terbaik.. klu itu dah tertulis DIA jodoh buat kita.. bumi terbelah 4 pun.. DIA ttp jodoh u olls!! belajar utk REDHO.. dan sebaiknya pelihara lah sebaik mungkin.. insyaALLAH hapines will b come..

Apa yg anda katakan terhadap diri sendiri adalah jauh lbh penting drp apa yg org lain katakan terhadap anda...........
Oleh itu, sentiaselah berkata sesuatu yg positif kpd diri sendiri, itu petanda anda telah BERSANGKA BAIK TERHADAP DIRI SENDIRI....

Ingatlah, BERSANGKA BAIK TERHADAP DIRI SENDIRI ADALAH MODAL UTK BERSANGKA BAIK KPD ORG LAIN.............

so now... im learn.. b positif on my self!!!



Siapakah kita yang tidak mahu memaafkan kesalahan suami atau isteri kita? Kita hanya manusia yang turut berdosa…...
Apakah kita TERLALU SUCI untuk tidak memaafkan dosa orang lain? Sesungguhnya, manusia lain berhak mendapat kemaafan sesama manusia.... Dan manusia yang paling berhak mendapatkan kemaafan itu tidak lain tidak bukan ialah isteri atau suami kita......
ini juga yang awin belajar... sbb awin ada 1 sifat yang bila marah.. sukar utk memaafkan.. sebaliknya benci yang timbul.. so sad!! belajar utk memaafkan walau seperit mana sekalipun.. if kita bersabar.. believe 1 day.. pasti ada kebaikannya!! AMIN.


Kamu Berkahwin Kerana Apa?

Jika hakikat pernikahan adalah kerana SEKS, maka... pasangan rajin bertengkar jika… Servis di kamar tidur tidak memuaskan .

Jika hakikat pernikahan adalah kerana HARTA, maka pasangan bakal bubar jika bankrup .

Jika hakikat pernikahan adalah kerana KECANTIKAN, pasangan bakal lari jika rambut mula beruban dan muka kerepot atau badan jadi gendut .

Jika hakikat pernikahan adalah kerana ZURIAT, maka pasangan akan cari alasan untuk pergi jika pasangan tidak dapat memberi anak .

Jika hakikat pernikahan adalah kerana KEPERIBADIAN, pasangan akan lari jika orang berubah tingkah lakunya .

Jika hakikat pernikahan adalah kerana CINTA, hati manusia itu tidak tetap dan mudah terpikat pada hal-hal yang lebih baik , tanpa kita sedar cinta itu hilang di hati.

Jika hakikat pernikahan adalah kerana IBADAH kepada ALLAH, sesungguhnya ALLAH itu KEKAL dan MAHA PEMBERI.

HIDUP kepada makhlukNYA . Dan ALLAH mencintai hambaNYA melebihi seorang ibu mencintai bayinya . Maka tak ada alasan apapun didunia yang dapat meretakkan rumah tangga kecuali jika pasangan mendurhakai ALLAH.

Jangan Mencintai Seseorang Setinggi Langit Kerana Langit Boleh Runtuh..
Jangan Mencintai Seseorang Sedalam Lautan Kerana Lautan Boleh Surut..
Jangan Menintai Seseorang Sebesar Dunia Kerana Dunia Boleh Hancur…
Cukuplah Mencintai Seseorang Sehujung Kuku,
Walau Kecil, Walau Selalu Dipotong, Ia Akan Selalu Tumbuh….

yesss.. i loike kenyataan di ataas... sangat betul dan tepat!! belajar la wahai suami/isteri d luar sana denga perkara sebegini..

to dearest husb Roslan,
Im try to b d best 4 u.. klu hubs tak dpt apa yang hubs kehendaki.. itu semua d luar jangkaan wifey. Saling memaafi mmg indah.. tapi utk ungkapkan bukan senang dan mudah. Moga hubungan kita berkekalan hingga ke hujung nyawa kita.. Wat i get, i giv back.
HUG..HUG... DEEEEPPPP




0 comments:

Post a Comment

said

My little angel...

Lilypie Maternity tickers

Total Pageviews

penyeri blog Mummy awin..


Powered By KakiBlog

sahabat handai

~HargaiLah Masa & WaKtu~

~PARA-PARA PENGUNJUNG~ TKS...


ASSALAMUALAIKUM..
Iskh.. lama benor rasa awin tak hapdate kan... citer basi pun banyak ni.. terutama citer ke USS tu.. adoiii... naper la awin sangat BZ skrg ni?? ermmm.. ok la.. nnti awin try habiskan n3 uss tu k.. hikhikhik..

seminggu ni bila buka ja FB.. semua isu RUMAHTANGGA.. ada yg bahagia.. ada yang derita.. ada yang dpt org baru.. dan segala bagai lagi la... bila baca kadang2 tuh buat awin tersenyum.. coz kadang2 bnda tu terpacak betui kena kat batang hidung ni haaa... telan air liur jer la.. nk kata apa kan.. ku terima dgn hati yang terbuka.. hek..

meh sini awin nk kongsi beberapa tips2 yang kita blh simpan dan guna pakai ok.. jgn simpan ja... pastu dok wat rancak kata kita ni dah buat segala bagai.. dont!!! Tuhan marah k.. takmo..takmo..
Cinta semata-mata tidak akan mampu mempertahankan keharmonian rumah tangga. Perkahwinan dimulakan oleh cinta tetapi disempurnakan oleh tanggung jawab. Cinta itu satu rasa yang bertunjangkan perasaan. Perasaan tanpa kekuatan jiwa dan kematangan berfikir akan goyah apabila berdepan dengan ujian. “Perasaan” adalah hamba yang baik tetapi tuan yang sangat buruk. Justeru, jika ingin selamat, pastikan perasaan “bekerja” untuk kita, bukan sebaliknya........
Inilah realitinya sesebuah perkahwinan... sapa setuju angkat tangan?? pada awin.. YES!! sangat tepat.. cinta ni sapa2 saja boleh ungkap.. bermodalkan air liur bercakap mmg semua suka.. cuba kalau setiap patah yang kuar, ampa dikenakan bayaran.. mampuih semua pakat pikiaq habis2 sblm nk berkata2... cuma awin blh kata.. PERBUATAN mahupun PERKATAAN biarla seiring!! ada org kata.. ala CINTA pun nk kena ungkap ka??? simpan dalam hati sudah la.. aku ja tau aku syg dia ke tak.. tak yah kecoh!! OHHH NOOO!! anda salah ok... selagi hg tak ucap kata2 cinta.. hg pendam sorang.. lama2 sikit.. GOODBYE la!!! dia dok rasa hg tak cinta dia.. dah tu 24jam muka sekupang lima duit.. ingat ok.. SEIRING!!! SEIRING!!!...


Mereka yang sukar memaafkan pasangan hidup akan terseksa sepanjang hidup. Hidup dalam kebencian, kesepian, kemurungan dan rasa bosan yang berpanjangan. Bila dekat timbul jemu, bila jauh timbul rindu. Jadi maafkanlah selagi dia menjadi teman hidup mu. Petanda cinta mu akan ke syurga ialah rumah tangga mu di dunia menjadi tenang, damai dan harmoni. Apalagi yang boleh menyumbangkan ke arah itu kalau bukan kemaafan..............?
ERmmm... yg nie yg awin rasa nk komen meluak2 sangat.. tapi dalam masa yang sama.. terdiam seribu bahasa jugak... AM I?? huh...
kita org pmpn.. sangat mudah utk menyayangi.. dan kita sangat setia pada janji2 kita.. sekali diungkap kata sayang tu.. selamanya dia sayang dan tak mungkin berpaling tadah melainkan.... ?? (pk sndiri k..) tapi bila sekali juga perasaan sayang itu berubah kepada BENCI.. sangat susah utk dimaafi.. itu lah kaum wanita.. hargailah setiap inci bibit2 sayang itu..


“Isteri ku sepatutnya bersikap begini terhadap ku. “

“Suami ku tidak sepatutnya bersikap begitu dengan ku.”

Jangkaan-jangkaan inilah yang menimbulkan kekecewaan apabila ia tidak berlaku seperti yang kita jangkakan. Dan anehnya itulah yang sentiasa berlaku. Kenapa? Jawabnya mudah, dunia dan kehidupan tidak seperti yang kita jangkakan. Oleh itu jangan menempah sakit jiwa dengan sering menjangkakan sesuatu yang tidak mampu dan tidak sepatutnya dijangka. Sebaliknya, terima atau jangkalah sesuatu yang tidak dijangkakan!!!!!!
YESSS!! im agreeeeee... klulahhhh kita tau.. mesti kita takkan nak semua ni terjadi kan.. itu kalau.. so tak pyh dok citer la.. jgn dok buat ayat nyesal gila.. sebaiknya REDHOLAH.. sbb percaya.. klu pun kita ni telah berusaha keras mencari jodoh sehabis baik sbb awin pecya smua org nk yang terbaik.. klu itu dah tertulis DIA jodoh buat kita.. bumi terbelah 4 pun.. DIA ttp jodoh u olls!! belajar utk REDHO.. dan sebaiknya pelihara lah sebaik mungkin.. insyaALLAH hapines will b come..

Apa yg anda katakan terhadap diri sendiri adalah jauh lbh penting drp apa yg org lain katakan terhadap anda...........
Oleh itu, sentiaselah berkata sesuatu yg positif kpd diri sendiri, itu petanda anda telah BERSANGKA BAIK TERHADAP DIRI SENDIRI....

Ingatlah, BERSANGKA BAIK TERHADAP DIRI SENDIRI ADALAH MODAL UTK BERSANGKA BAIK KPD ORG LAIN.............

so now... im learn.. b positif on my self!!!



Siapakah kita yang tidak mahu memaafkan kesalahan suami atau isteri kita? Kita hanya manusia yang turut berdosa…...
Apakah kita TERLALU SUCI untuk tidak memaafkan dosa orang lain? Sesungguhnya, manusia lain berhak mendapat kemaafan sesama manusia.... Dan manusia yang paling berhak mendapatkan kemaafan itu tidak lain tidak bukan ialah isteri atau suami kita......
ini juga yang awin belajar... sbb awin ada 1 sifat yang bila marah.. sukar utk memaafkan.. sebaliknya benci yang timbul.. so sad!! belajar utk memaafkan walau seperit mana sekalipun.. if kita bersabar.. believe 1 day.. pasti ada kebaikannya!! AMIN.


Kamu Berkahwin Kerana Apa?

Jika hakikat pernikahan adalah kerana SEKS, maka... pasangan rajin bertengkar jika… Servis di kamar tidur tidak memuaskan .

Jika hakikat pernikahan adalah kerana HARTA, maka pasangan bakal bubar jika bankrup .

Jika hakikat pernikahan adalah kerana KECANTIKAN, pasangan bakal lari jika rambut mula beruban dan muka kerepot atau badan jadi gendut .

Jika hakikat pernikahan adalah kerana ZURIAT, maka pasangan akan cari alasan untuk pergi jika pasangan tidak dapat memberi anak .

Jika hakikat pernikahan adalah kerana KEPERIBADIAN, pasangan akan lari jika orang berubah tingkah lakunya .

Jika hakikat pernikahan adalah kerana CINTA, hati manusia itu tidak tetap dan mudah terpikat pada hal-hal yang lebih baik , tanpa kita sedar cinta itu hilang di hati.

Jika hakikat pernikahan adalah kerana IBADAH kepada ALLAH, sesungguhnya ALLAH itu KEKAL dan MAHA PEMBERI.

HIDUP kepada makhlukNYA . Dan ALLAH mencintai hambaNYA melebihi seorang ibu mencintai bayinya . Maka tak ada alasan apapun didunia yang dapat meretakkan rumah tangga kecuali jika pasangan mendurhakai ALLAH.

Jangan Mencintai Seseorang Setinggi Langit Kerana Langit Boleh Runtuh..
Jangan Mencintai Seseorang Sedalam Lautan Kerana Lautan Boleh Surut..
Jangan Menintai Seseorang Sebesar Dunia Kerana Dunia Boleh Hancur…
Cukuplah Mencintai Seseorang Sehujung Kuku,
Walau Kecil, Walau Selalu Dipotong, Ia Akan Selalu Tumbuh….

yesss.. i loike kenyataan di ataas... sangat betul dan tepat!! belajar la wahai suami/isteri d luar sana denga perkara sebegini..

to dearest husb Roslan,
Im try to b d best 4 u.. klu hubs tak dpt apa yang hubs kehendaki.. itu semua d luar jangkaan wifey. Saling memaafi mmg indah.. tapi utk ungkapkan bukan senang dan mudah. Moga hubungan kita berkekalan hingga ke hujung nyawa kita.. Wat i get, i giv back.
HUG..HUG... DEEEEPPPP




0 comments:

Post a Comment

said